تولد مروارید

مروارید یکی از سنگ های قیمتی است که در ساخت طلا و جواهر از زمان های قدیم  تا کنون بسیار مورد توجه بوده است. با توجه به گستردگی زیادی که مروارید ها دارند ما در این مقاله سعی داریم به طور مختصر شما را با انواع مروارید آشنا کنیم. اگر چند دقیقه وقت خود را صرف خواندن این مقاله کنید می توانید زیورآلات ساخته شده از مروارید ر ا بهتر و آسان تر انتخاب کنید.

مروارید

مروارید ها به دو صورت طبیعی و پرورشی یافت می شوند. مروارید طبیعی بدون دخالت انسان و به شکل کاملاً طبیعی ساخته می شود که امروزه به دلیل آلودگی آب اقیانوس ها و صید بیش از حد صدف ها بسیار کمیاب است. تولد مروارید یک رویداد معجزه آساست! صدف های زنده در اعماق دریا مروارید را پرورش می دهند. سنگ های قیمتی دیگر باید برش داده شوند و در مرحله بعد جلا داده شوند تا زیبایی خود را به دست آورند اما مروارید نیاز به چنین کارهایی ندارد تا درخشندگی و زیبایی خود را به نمایش بگذارد.

آغاز ایجاد یک مروارید طبیعی یک جسم خارجی مثلا انگل یا یک ذره کوچک شن است که وارد بدن نرم صدف می شود و دیگر نمی تواند از آن خارج شود. برای تسکین این تحریک،صدف اقدام به واکنش دفاعی می کند و برای محافظت از خود،یک ماده سخت و بلورین به نام Nacre در اطراف خود ایجاد می کند. تا زمانی که این عامل محرک وجود داشته باشد صدف به این کار ادامه می دهد و به صورت لایه لایه مواد کریستالی را در اطراف خود ایجاد می کند که نتیجه آن تولد یک سنگ قیمتی درخشان و زیبا به نام مروارید است.

روند تولید مروارید پرورشی هم مانند مروارید طبیعی است با این تفاوت که شئ خارجی توسط انسان درون صدف قرار می گیرد و بعد صدف روند تولید لایه های مختلف را آغاز می کند و این کار زمان کمتری طول می کشد به همین دلیل مروارید پرورشی از قیمت کمتری برخوردار است.

در ادامه به صورت مختصر به انواع مروارید اشاره می کنیم.

 

مروارید آکویا (Akoya Pearl)

حدود ۱۰۰ سال است که  مروارید آکویا در ساحل ژاپن رشد می کند. معمولا وقتی اسم مروارید به میان می آید،اولین چیزی که تصور می کنیم یک رشته مروارید کاملاً گرد، سفید و شفاف است که این همان مروارید آکویا است. اگرچه مروارید های کمیاب دیگری مانند شکل های نادر مروارید باروک و یا مرواریدهایی با رنگ های طلایی و نقره ای- آبی وجود دارد اما مروارید آکویا به عنوان مروارید کلاسیک شناخته شده است. سایز مروارید آکویا بین ۴ تا ۱۰ میلیمتر است.

گردنبند طلا و مروارید از گالری ساعتچی
گردنبند طلا و مروارید از گالری ساعتچی

 

مروارید آب شیرین- باروک(Baroque)

مروارید آب شیرین یکی از انواع مروارید است که امروزه نسبت به مروارید های دیگر ارزان تر و دستیابی به آن راحت تر و به شکل باروک است. مروارید آب شیرین به رنگ های سفید و پاستیلی یافت می شود که نسبت به مروارید آکویا نرم تر و در خشان تر است و از شکل منظمی برخوردار نیست و سایز آن معمولاً بین ۵ تا ۱۲ میلیمتر است اگرچه امروزه با پیشرفت هایی که در این زمینه صورت گرفته،باروک های ۲۰ میلیمتری هم یافت می شود. اگر شما به دنبال یک مروارید مقرون به صرفه ، مطابق با مد روز، با ترکیب منحصر به فرد از رنگ ها و اشکال هستید،باروک می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

انگشتر طلا و مروارید از گالری ساعتچی
انگشتر طلا و مروارید از گالری ساعتچی

 

مروارید تاهیتی (Tahitian Pearl)

تنها مرواریدی است که به رنگ تیره و در موارد کمیاب آن به رنگ سیاه یافت می شود. این مروارید در ایالت پلنزیای فرانسه کشت می شود. مروارید تاهیتی کاملا گرد بسیار کمیاب است اما به شکل اشک و باروک هم وجود دارد که بسیار محبوب و ارزشمند است. سایز این مروارید بین ۸ تا ۱۵ میلیمتر است.

اگر به دنبال یک مروارید تیره هستید که با هر سبک پوشش شما سازگار باشد این مروارید می تواند گزینه مناسبی باشد.

مروارید سیاه
مروارید سیاه

 

مروارید دریای جنوب (South Sea Pearl)

مروارید دریای جنوب بزرگترین مروارید دریای شور است که در استرالیا، فیلیپین و اندونزی رشد می کند و درجه بندی رنگ های آن بین سفید تا طلایی است. اندازه مروارید گرد دریای جنوب بسیار بزرگ است به همین دلیل هم بسیار کمیاب می باشد. اما به شکل اشک، باروک و بیضی بیشتر یافت می شود که همه آنها بسیار با ارزش هستند. از نظر سایز برای این مروارید سایز بین ۸ تا ۱۸ میلیمتر در نظر گرفته می شود اما به طور معمول سایز این مروارید بین ۴ تا ۱۴ میلیمتر است.

اگر شما به دنبال جواهراتی با مرواریدهای بزرگ هستید می توانید مروارید دریای جنوب را انتخاب کنید.

 

خرید جواهر 

انتخاب مروارید برای طلا و جواهر

وقتی شما می خواهید طلا و جواهری را انتخاب کنید که در ساخت آن مروارید به کار رفته، اولویت با انتخاب مرواریدی است که با بودجه شما سازگار است. اگر بخواهیم یک دسته بندی دیگر برای مروارید در نظر بگیریم می توانیم آنها را به دو دسته مروارید آب شور و آب شیرین تقسیم کنیم. مروارید آب شیرین در دریاچه ها و مخازن ساخته شده در چین رشد می کند. مروارید آب شور که شامل مروارید آکویا، مروارید تاهیتی و مروارید دریای جنوب می شود، در بسیاری از نقاط جهان و در خلیج های کوچک یافت می شود. مروارید های آب شور بسیار با ارزش تر از مرواریدهای آب شیرین هستند، اگرچه گونه های کمیاب و با کیفیت بالای مرواریدهای آب شیرین هم می توانند بسیار با ارزش باشند.

مراقبت از مروارید

مروارید تنها سنگ قیمتی ارگانیک جهان است به همین دلیل هم بسیار حساس است بنابراین اگر شما طلا و جواهر ساخته شده از مروارید دارید برای حفظ سرمایه تان بهتر است که به خوبی از آن مراقبت کنید. محصولات آرایشی مانند عطر و اسپری مو به زیبایی و درخشندگی مروارید آسیب وارد می کنند.

افراد مشهور طرفدار جواهرات مروارید

 

امروزه بسیاری از افراد مشهور از جواهرات ساخته شده از مروارید مخصوصاً گردنبند استفاده می کنند. اگرچه این مروارید ممکن است مروارید آب شیرین مانند باروک باشد که از ارزش کمتری برخوردار است یا مرواریدهای آب شور مانند آکویا، تاهیتی و یا مروارید دریای جنوب و یا به طور کلی مروارید های با ارزش بالاتر . همه ی این مرواریدها معمولاً توسط افراد مشهور استفاده می شوند. بنابراین می توان گفت مروارید همچنان به عنوان یک جواهر درخشان مورد توجه افراد مشهور است.

   گردنبند مروارید اسکارلت جوهانسن (Scarlette Johanso)

 

   کیت میدلتون (Kate Middletone) یکی از طرفداران جواهرات ساخته شده از مروارید

 

 

در پایان  شما میتوانید با مراجعه به سایت گالری ساعتچی به آدرس https://saatchico.com/ ، از مدل های طلا و مروارید ساخته شده توسط تیم ساعتچی دیدن فرمایید.

 

 

عنوان
رویدادی شگفت انگیز از اعماق دریا
مقاله
رویدادی شگفت انگیز از اعماق دریا
خلاصه
مروارید تنها سنگ قیمتی ارگانیک جهان است به همین دلیل هم بسیار حساس است بنابراین اگر شما طلا و جواهر ساخته شده از مروارید دارید برای حفظ سرمایه تان بهتر است که به خوبی از آن مراقبت کنید. محصولات آرایشی مانند عطر و اسپری مو به زیبایی و درخشندگی مروارید آسیب وارد می کنند.
نویسنده