«طلا» به عنوان نمادی از زنانگی محسوب می شود و خانم ها اغلب یا به همین دلیل یا از آنجا که می توانند وضعیت اجتماعی شان را بوسیله آن نشان دهند، مشتاق استفاده از طلا هستند. زیورآلات طلا همراه با عناصری دیگری نظیر الماس، مروارید، سنگ های قیمتی و … همواره توانسته اند برای زنان احساس زیبایی و اعتماد به نفس بیشتری را به ارمغان بیاورند. طلا همچنین از جهت قابلیت منحصر به فرد خود در آراستن زیبایی طبیعی زنانه نیز مورد توجه همگان بوده است. اما آنچه در میان تمامی دلایل متداول استفاده از این عنصر ارزشمند و جذاب مغفول مانده است درک اهمیت و تأثیر استفاده از آن بر سلامتی است. در واقع طلا تنها از جهت زیبایی، آراستگی و یا داشتن احساس تمکن به کار برده نمی شود؛ بلکه در بسیاری از موارد استفاده از آن می تواند توجیه درمانی-پزشکی داشته باشد.

در مقاله حاضر با این موضوع بیشتر آشنا خواهیم شد.

انگشتر طرح قلب و نگین اشک قرمز
انگشتر طرح قلب و نگین اشک قرمز

 

هماهنگ سازی

۱ تنظیم روانی: به طور کلی می توان گفت که عنصر طلا بر تمامی بخش های مختلف بدن و همچنین ذهن و روح، تأثیر توازن بخش و متعادل کننده ای را دارد. به همین علت استفاده از طلا برای افرادی که از نوسان های عاطفی (به سرعت ناامید و غمگین یا امیدوار و شادمان شدن) یا اختلالات روانی دیگر رنج می برند، بسیار توصیه می شود.

طلا در ادامه استفاده حتی موجب بهبود عملکرد های ذهنی و حالات عاطفی می گردد. تحقیقات جدید نشان داده است که طلا به افزایش انرژی، شور، قدرت اراده، تمرکز ذهنی، آرامش، اعتماد به نفس و البته بهره وری عملکرد جسمانی افراد یاری می رساند.

۲ تنظیم دمایی: طلا مکانیزم کنترل دمای بدن را نیز تنظیم می کند. این مکانیزم به عنوان عنصری تعادل بخش در حدفاصل درون بدن و محیط پیرامونی فعالیت می کند و اجازه نمی دهد تا فرآیند مبادله گرما بین آنها به صورت ناگهانی صورت پذیرد: به این ترتیب از اندام ها در برابر تغییرات خارجی دما در بیرون محافظت به عمل می آید. طلا با کمک به این فرآیند ایمنی عمومی بدن را افزایش می دهد.

۳ تنظیم خون رسانی: از طلا برای بهبود مکانیزم گردش خون نیز استفاده می شود. این اتفاق به نوبه خود موجب افزایش جریان اکسیژن رسانی به اندام های مختلف بدن و بالارفتن بازده کلی آنها می گردد. از سوی دیگر طلا ضریب الاستیسیته (باز و بسته شدن) رگ های خونی را تقویت می کند. بدین ترتیب طلا با تنظیم فعالیت عروق نه تنها باعث مقاوم سازی حداکثری بدن در برابر بسیاری از بیماری ها می گردد، بلکه همزمان اندام ها را از نظر فیزیکی و بصری نیز روی فرم نگه می دارد.

انگشتر طلا زنانه طرح مولتی کالر
انگشتر طلا زنانه طرح مولتی کالر

 

درمان بیماری ها

این باور حتی از گذشته های دور نیز وجود داشته است که طلا واجد نیرو یا انرژی گرما است و به همین ترتیب می تواند ارتعاشات شفابخشی را برای کمک به فرآیند درمان بیماری ها به بار آورد. در مواردی گزارش هایی در مورد بهبود بیماری هایِ ریوی (نظیر آسم) وجود داشته است؛ اما این تشخیص که قرار گرفتن طلا بر سطح پوست همواره به تسکین و بهبود علائم رُماتیسم و آرتروز در بخش قابل توجهی از بیماران کمک شایانی می رساند، کاملاً توسط پزشکان مورد بررسی قرار گرفته و در طی آزمایشات و تحقیقات متعددی تائید گردیده است. همچنین طلا برای کسانی که به صرع (یا انوع غش) و از کار افتادگی اندام ها مبتلا هستند نیز تجویز می شود.

 

دوستی با پوست

طلا یک عنصر معدنی تماماً طبیعی و غیر سمی است که با هیچ نوع دارویی تداخل ندارد و البته هیچ عوارض جانبی نیز از پوشیدن آن گزارش نشده است. طلا به آسانی توسط بدن پذیرفته می شود و به پوست آسیب نمی رساند. از طلا برای بازسازی پوست و بهبود التهابات جلدی مورد استفاده قرار می گیرد؛ در کشورهایی مانند هند حتی برای جذب طلا از طریق پوست شیوه هایی تدارک دیده شده است تا از این طریق بتوان از اثرات تسکین بخش و آرام کننده طلا نیز استفاده کرد – گفته می شود که طلا به تشکیل یا ترمیم بافت های استخوانی نیز یاری می رساند.

دستبند چرم و طلا زنانه
دستبند چرم و طلا زنانه

 

طب سوزنی

شاید برای شما جالب توجه باشد که از طلا به کرات در طب سوزنی استفاده می شود. مراحل مختلف این عمل اغلب با سوزنی طلایی صورت می پذیرد که برای اندام هدف و اندام های وابسته به آن اثرات ضد التهابی را پدید می آورد. در شرایطی نیز که یک اندام به اندازه ای قوی نباشد که عملکرد خود را به صورت معمول به انجام رساند، سوزن طلایی به جریان دوباره انرژی در اندام از کارافتاده (و در تمامی بدن) یاری می رساند.

طب سوزنی با طلا
طب سوزنی با طلا

 

زیورآلات مختلف طلا

در این بخش به مرور چند گونه اصلی زیورآلات می پردازیم تا علت پوشیدن آنها در هر نقطه خاص با توجه به ارتباطی که طلا بین اندام های مختلف به وجود می آورد، مشخص گردد.

انگشتر (حلقه): در ناحیه دست و انگشتان،اعصاب بدن با یکدیگر پیوند می یابند. اعصاب انگشت حلقه  نیز از مجرای مغز با قلب مان پیوند می یابد.

گوشواره: عصبی در بدن وجود دارد که دو عضو مهم بدن، یعنی کبد و مغز (لُبِ قدامی) را با اعصابی که از بخش نرمه گوش می گذرند پیوند می دهد.

دستبند: در مچ ما عصبی وجود دارد که در مجاورت آن ضربان قلب مشخص می گردد؛ به همین علت دستبند طلا موجب تنظیم ریتم گردش خون و دفع تکانه های بر هم زننده آن می گردد.

گردنبند: پلاک گردنبندها عموماً بر بالا و نزدیکی قلب قرار می گیرد و به همین علت به متناسب سازی ضربان قلب با فعالیت های خارجی و روزمره یاری می رساند.

عنصر طلا در تمامی این موارد همرسانی اعصاب مرتبط با یکدیگر را تسهیل می نماید.

نیم ست طلا زنانه طرح هندسی با نگین
نیم ست طلا زنانه طرح هندسی با نگین

ویژگی های خاص طلا این موضوع را توضیح می دهد که چرا از هزاران سال پیش تاکنون، این طلا بوده است که برای مراسم های پیمانی (نظیر ازدواج یا عقد قرادارد تجاری، سیاسی) مورد استفاده قرار می گرفته است. مردمان گذشته حتی وسائل غذا خوری شان را از طلا تهیه می کرده اند. در دنیای امروز نیز می توان از طلا برای دفع امواج مخرب الکترومغناطیس پیرامونی (موبایل، وای-فای و …) یاری گرفت. در نهایت استفاده از طلا یک «تأثیر روانی» خاص را نیز در پی دارد و آن اینکه خودِ پوشیدن طلا موجب احساس خوشحالی و توانمندی درونی می گردد.