بسیاری از ما اطلاعات کافی در خصوص طلا و انتخاب حلقه ازدواج نداریم و باید قبل از انتخاب مدل و رفتن به طلا فروشی، اطلاعات اولیه و کلی را داشته باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را از بین تنوع های موجود انجام دهیم.

آیین ازدواج؛ حلقه نماد وفاداری ابدی

در بسیاری از فرهنگ ها رد و بدل کردن انگشتر به عنوان نماد باهم بودن جاودان، عنصر جدایی ناپذیر سنت ازدواج است. سایر آداب و رسوم ازدواج بر حسب مذهب، خاستگاه، اصل و نسب زوج  و سنت های آن منطقه تغییر می کنند.

حلقه ازدواج

در جزیره ی ایتالیایی ساردینیا، رسم است عروس و داماد در مراسم ازدواج یک کاسه سوپ بخورند. در هند، کف دست های عروس را در شب قبل از ازدواج با حنا به شکل هنرمندانه ای تزیین می کنند. در بلغارستان عروس را قبل از ورود به زندگی جدیدش در شب قبل از ازدواج به حمام می برند. از طرف دیگر در بسیاری کشورها روی سر عروس و داماد برنج می پاشند. برنج سمبل توانگری و محصول دهی است و بر طبق سنت ها برکت، نعمت و بچه دار شدن را تضمین می کند. در آلمان مرسوم است که عروس و داماد بلافاصله بعد از رد و بدل کردن انگشتر، تنه ی یک درخت را اره کنند، همچنین داماد همسرش را تا آستانه ی درب خانه به دوش می گیرد. ولی تقریبا در تمام فرهنگ های این سیاره، تبادل انگشتر نقش مهمی را به عنوان نماد با هم بودن بازی می کند.

چرا انگشتر به عنوان نماد ازدواج انتخاب شده است؟

فرم انگشتر به آن ماهیتی نمادین می بخشد و آن را به عنوان اصلی ترین جواهر مراسم ازدواج در سرتاسر جهان گسترش می دهد. دایره، ابدیت را نشان می دهد. اشکال از هزاران سال پیش به یک زبان مشترک جهانی سخن می گویند؛ بنابرین هدیه دادن انگشتر، عشقی ابدی را نمایش می دهد.

حلقه ازدواج

یکی از ویژگی های مراسم ازدواج در میان سومریان (۴۰۰۰ سال قبل از میلاد)، گره زدن یک نخ از لباس عروس و داماد به یکدیگر بود که پیوندی همیشگی را روایت می کرد. این سنت سومری احتمالا پیشگام سنت رد و بدل کردن انگشتر است. در واقع بسیار محتمل است این عمل در گذر زمان به بافتن حلقه هایی از نخ به عنوان نشانه ی ازدواج تبدیل شده باشد.

سلتی ها (۹۰۰ سال قبل از میلاد) با انگشتر هایی که از سبزه یا علف بافته می شد آشنایی داشتند. در آغاز، اعضای هر قبیله انگشتر ها را به عنوان نماد تعلق به آن قبیله استفاده می کردند،؛ اما بعدها انگشتر در مراسم ازدواج رد و بدل می شد.

یک مدرک تاریخی نشان می دهد سنت رد و بدل کردن حلقه از قرن دوم قبل از میلاد وجود داشته است. مرد انگشتر را به عنوان نماد عشق و قول ازدواج به زن اعطا میکرد. با رشد سریع ازدواج های کلیسایی از قرن ۱۳ به بعد، انگشتر به یکی از معیارهای مراسم مذهبی ازدواج در اروپا تبدیل شد که نه تنها در میان زنان بلکه میان مردان نیز رواج داشت و به یک عمل مرسوم برای اعلان آشکار و عمومی ازدواج و وفاداری تبدیل گشت. همان طور که کلیسا تعیین کرد، بیش از هر چیزی نمایانگر تعهد و نادیده گرفتن سایر بانوان بود.

حلقه ازدواج

چرا حلقه ازدواج را در دست چپ می اندارند؟

مصری ها و یونانیان باستان همیشه انگشتر ازدواج را در انگشت حلقه ی دست چپ می انداختند؛ زیرا اعتقاد داشتند یک رگ مستقیما از این انگشت به قلب، جایی که عشق در آن زنده است،می رسد. در کشورهای جنوبی اروپا مانند ایتالیا و سوییس و هم چنین در آمریکا، حلقه ی ازدواج عموما در دست چپ انداخته می شود. علت شبیه به همان استدلال صدها سال پیش است: سمت چپ به قلب نزدیک تر است و بیشتر با عشق خویشاوند.

در آلمان، اتریش و کشور های اروپای شمالی حلقه در دست راست انداخته می شود. دست راست ترجیح داده می شود زیرا کلمه ی ‘راست’ با مفاهیم و اصطلاحاتی مانند راستی، درستی و حقیقت معادل است.

در فرهنگ‌های بسیاری، از جمله فرهنگ ایرانی و بسیاری از کشورهای غربی، حلقه ازدواج معمولاً در  “انگشت نامزدی” دست چپ قرار می‌گیرد. این عمل ریشه در باورها و سنن تاریخی دارد و دلایل مختلفی برای آن وجود دارد.

در فرهنگ اسلامی، انگشت حلقه دست چپ به عنوان انگشتی مقدس شناخته می‌شود. بر اساس سنت اسلامی، حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) از همین انگشت برای نشان دادن عقد نکاح استفاده می‌کردند.

در فرهنگ‌های باستانی برخی مردم اعتقاد داشتند که این انگشت دارای ارتباط مستقیم با قلب است و از این رو باید حلقه ازدواج در این انگشت قرار گیرد تا عشق و احساسات معنوی به یادگار بماند.

بسیاری از افراد این عمل را ترجمه‌ای عاطفی از عشق و اتصال دو جان می‌پندارند. آنها باور دارند که این انگشت مستقیم به قلب متصل است و حلقه ازدواجی که در این انگشت قرار گرفته، به نمایان کردن عشق و ارتباط عمیق بین دو نفر اشاره دارد.

هرچند که این عمل در فرهنگ‌های مختلف ممکن است دلایل و تفسیرهای متفاوتی داشته باشد، اما معمولاً حلقه ازدواج در انگشت دست چپ، به عنوان نمادی از اتصال روحانی و احساسات عاطفی میان دو نفر معتبر است.

آیا طرح و مدل حلقه ازدواج، اهمیت دارد؟

اشکال مختلف حلقه ی ازدواج به اندازه ی خود سنت رد و بدل کردن حلقه، قدمت دارد. در اسنادی از امپراتوری رم گزارش شده که داماد انگشتری به طرح کلید به تازه عروس داده بود تا حکومت سمبولیک خود بر املاک و دارایی هایش را نشان دهد.

انگشتر طلا زنانه
انگشتر طلا زنانه از گالری ساعتچی

انگشتر های یک شکل در قرن ۱۵ و ۱۶ رواج یافت و هر یک از نامزد ها تا روزی که ازدواج کنند، آن را در دست خود می انداختند. در روز عروسی داماد آن را تقدیم به عروس می کرد تا هر دو انگشتر را به عنوان حلقه ی عروسی در دستش بیندازد.

بعد از آن تا به امروز حلقه های عروسی با سنگ های قیمتی تزئین می شوند. الماس همچنان محبوب ترین سنگ است زیرا نشانگر دارایی، توانمندی، شور و وفاداری ابدی است. انگشتر هایی به شکل دو دست گره خورده نیز سمبل پیوستگی بین زوج هاست.

حلقه ازدواج

حک کردن نام، تاریخ ازدواج، عبارت های عاشقانه ی شخصی و منحصر به فرد، به طور چشمگیری محبوبیت پیدا کرده و هم زمان متدهای حکاکی نیز پیشرفت کرده است. از حکاکی امضا و دست خط با لیزر گرفته تا حکاکی یک شعر یا داستان کامل بر روی یک قطعه ی کوچک داخل انگشتر.

تکنولوژی جدید طیف گسترده ای از شکل های طراحی را ممکن ساخته است. علاوه بر این تعداد زیادی از زوج ها طرح شخصی و منحصر به خودشان را انتخاب می کنند. در این زمینه طلا، نقره، پلاتین و سنگ های تزئینی، انتخاب های متنوعی پیش رویمان قرار می دهند.

حلقه طلا

حلقه های ازدواج در یک جعبه کنار یکدیگر قرار می گیرند تا در مراسم ازدواج جدا شوند و روی انگشت های داماد و عروس بنشینند. ممکن است بخشی از شعر مورد علاقه ی زوج روی یک انگشتر و ادامه ی آن روی انگشتر دیگر باشد. این شعر تا هر دو انگشتر کنار یکدیگر قرار نگیرند کامل نمی شود.

شما می توانید حلقه ازدواج با الماس و سنگ های قیمتی انتخاب کنید؛ اما حقیقت این است که حلقه ازدواج ساده و سنتی، همیشه اولویت دارد. زیرا امکان استفاده آسان در طولانی مدت را فراهم می کند. انگشتر ساده برای روزمره ایده آل است و شما می توانید به راحتی آن را در محل کار در دستان خود نگه دارید.

از انگشتر نشان یا انگشتر نامزدی چه می دانید؟

انگشتر نشان

انگشتر نامزدی یا انگشتر نشان، نوعی انگشتر خاص است که معمولاً به عنوان نشانی از عزم به ازدواج در آینده از جانب مرد به دختر مورد علاقه اش تعلق می‌گیرد. این انگشتر نمادی از تعهد و ارتباط عاطفی بین دو نفر و همچنین به عنوان نشانی از احترام و اعتماد متقابل استفاده می‌شود.

انگشتر نامزدی معمولاً در زمانی داده می‌شود که یک مرد نیت خود را برای ازدواج با یک زن اعلام می‌کند. این نوع انگشترها معمولاً با یک الماس یا سنگ های قیمتی تزیین شده‌اند و به طور معمول در انگشت حلقه دست راست، قرار می‌گیرند.

انگشتر نامزدی نه تنها نمادی از عشق و تعهد دو نفر به یکدیگر است، بلکه نشان از نیت جدی برای ایجاد یک زندگی مشترک و ازدواج دارد. این نوع انگشترها با طراحی‌های خاص و سنگ‌های گران‌بها تزیین شده‌اند تا ارزش و اهمیت این تعهد را نمایان کنند.

 

عیار چیست؟

یکی از جنبه های مهم و معروف طلا ، عیار می باشد که بیانگر درجه خلوص طلا است ، عیار طلا به ۲۴ واحد تقسیم می شود که هر چقدر این درجه بیشتر باشد،میزان خلوص و کیفیت طلا بیشتر خواهد بود.در واقع اگر طلای ۲۴ عیار را به ۱۰۰۰ قسمت تقسیم کنیم،۹۹۹٫۹ قسمت آن از طلا تشکیل شده است. البته طلای ۲۴ عیار خیلی مناسب کاربری روزانه نمی باشد چراکه به راحتی در معرض خراشیدگی و آسیب قرار خواهد گرفت و درخشندگی و زیبایی اولیه خود را تا حدودی از دست خواهد داد.

عیار طلا

بیشتر حلقه ها و آویز های ازدواج از طلای ۱۴ تا ۱۸ عیار ساخته می شوند چراکه این حلقه ها و آویز ها دوام بیشتری نسبت به نمونه های ۲۴ عیار خود دارند. زمانی که گفته می شود یک طلا ۲۴ عیار نیست بدین معنی است که ترکیبی از آلیاژهای دیگر را شامل می شود که باعث افزایش دوام و قدرت طلا می شود. طلا ۱۸ عیار شامل ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد ترکیب آلیاژ می باشد و این درصدها در طلای ۱۴ عیار به ترتیب ۳٫۵۸ درصد و ۷٫۴۱  درصد می باشد.

 

آیا دارای پوشش طلا می باشد؟

موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید، پوشش طلا بر روی حلقه خریداری شده می باشد. طلای ۲۴ عیار غالبا تحت عنوان طلای خالص شناخته می شود. اما می توان طلای ۱۸ عیار را نیز به عنوان طلای خالص و مناسب معرفی و تبلیغ کرد،در واقع در صورتی که حلقه طلا از فلز دیگری به همراه پوشش طلا (آبکاری طلا) نباشد به عنوان طلای خالص تلقی می شود با این تفاوت که نسبت به طلای ۲۴ عیار نسبتا درخشندگی کمتر و دوام بیشتری دارد و به سختی خراشیده شده یا آسیب می بیند.

در خصوص پوشش طلا می توان به محصولاتی تحت عنوان Vermeil اشاره کرد که حلقه یا آویز های ساخته شده از نقره بوده که در پوشش طلا قرار می گیرد.

 

رنگ طلا

آخرین موردی که باید قبل از خرید حلقه طلا در نظر بگیرید،رنگ آن است که خود آن بستگی به آلیاژهای زمان ساخت طلا دارد. انواع مختلفی از رنگ طلا وجود دارد از جمله طلای سبز ، بنفش ، زرد ، سیاه و حتی آبی ، این رنگ ها را می توان با ترکیب عناصر و فلزات مانند نقره ، آلیاژ ، روی و نیکل و … با طلا بدست آورد. با این وجود سنتی ترین رنگ طلا در اکثر جوامع خصوصا برای حلقه ازدواج رنگ های زیر می باشد:

طلای زرد

طلای طبیعی با عیار مختلف دارای رنگ گرم زرد می باشد و زمانی که با نقره و مس مخلوط می شود، رنگی جذابتر و گرمتر پیدا می کند.

انگشتر ونکلیف
انگشتر ونکلیف

طلای سفید

طلای سفید از ترکیب طلای خالص با پالادیم (عنصر نادر و نقره فام و چکش خوار و خم پذیر از گروه پلاتین) ، نقره ایجاد می شود. این حلقه ها معمولا با رودیوم پوشیده شده اند، یک ماده بسیار سخت که از حلقه محافظت می کند. طلا سفید در ابتدا در طی دهه ۱۹۲۰ برای جایگزینی پلاتین ایجاد شد اما امروزه جایگاه و محبوبیت خاص خود را پیدا کرده است.

طلا سفید

طلای رزگلد

این طلا دارای رنگ تقریبا صورتی است که از ترکیب طلای زرد با مس ایجاد می شود و هر قدر میزان درصد مس آن بیشتر باشد ، رنگ طلا قرمز تر خواهد شد.

انگشتر رز گلد ار گالری ساعتچی
انگشتر رز گلد ار گالری ساعتچی

طلای سیاه

این نوع از طلا از طلای سفید ساخته شده و سپس با رادیوم سیاه و سفید پوشش داده می شود.

به طور کلی فرآیند سیاه کردن طلا با استفاده از روش هایی مثل آبکاری کردن طلا با رادیوم سیاه و یا اکسید کردن طلا با کروم و کبالت، تولید آن را بسیار آسان تر و عملی تر کرده است. امروزه طلای سیاه تقریبا به اندازه ی رنگ‌های رایج تر طلا، در دسترس است.خاص ترین جواهرات این روزها با طلای سیاه رنگ تولید می شوند.

در یک دهه ی اخیر، طلای سیاه رنگ آرام آرام جایگاه خود را در بازار جواهرات تثبیت کرده و محبوبیتش به خصوص  در همین چند سال اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است. تعداد طراحان معاصر و برند های معتبری که از طلای سیاه در محصولاتشان استفاده می‌کنند رو به افزایش است وطلای سیاه به یکی از  متریال های محبوب طراحان تبدیل شده است.

طلا سیاه

آنچه لازم است که در مورد پلاتین بدانیم

پلاتین یک فلز خاص، گرانبها و با دوام است که امروزه در ساخت جواهرات از آن استفاده می شود که به دلیل سختی پلاتین معمولاً برای ساخت زیورآلات،آن را با فلزاتی مثل مس، پالادیوم، رودیوم، ایریدیوم و تیتانیوم ترکیب می کنند تا انعطاف پذیری آن بیشتر شود. رنگ این فلز گرانبها سفید و  بسیار درخشان است که استفاده از آن به همراه سنگ های مختلف در ساخت جواهرات،زیبایی آن را دو چندان می کند. جواهراتی که از پلاتین ساخته می شوند، تغییر رنگ نمی دهند به دلیل اینکه درجه خلوص آن ۹۰ یا ۹۵ درصد است. به همین دلیل گزینه بسیار مناسبی برای ساخت حقله های ازدواج است چون برای همیشه ماندگار است و می تواند نماد یک عشق واقعی و پایدار باشد. جالب است بدانیم که پلاتین بسیار کمیاب تر از طلا است بنابراین زیورآلاتی که از پلاتین ساخته می شوند گرانتر از زیورآلاتی هستند که از طلا ساخته می شوند. برای حفظ درخشندگی جواهرات ساخته شده از پلاتین بهتر است که آنها را در یک پارچه نرم یا جعبه های مخصوص جواهرات نگه داری کنیم تا دچار خراش نشوند.

پلاتین

 

گالری ساعتچی محصولات خود را با طلای ۱۸ عیار و با بهترین کیفیت به شما عرضه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات فروشگاه طلای ساعتچی می توانید به آدرس www.saatchico.com  مراجعه کنید.

عنوان
هر آنچه شما باید در مورد طلا و حلقه ازدواج بدانید
مقاله
هر آنچه شما باید در مورد طلا و حلقه ازدواج بدانید
خلاصه
بسیاری از ما اطلاعات کافی در خصوص طلا و انتخاب حلقه ازدواج نداریم و باید قبل از انتخاب مدل و رفتن به طلا فروشی اطلاعات اولیه و کلی را داشته باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را از بین تنوع های موجود داشته باشیم.
نویسنده