ماجرای تولید مجموعه جواهرآلات خارق العاده ریحانا در بهار ۲۰۱۸

در صنعت مد، همکاری سلبریتی ها با شرکت های تولیدی پوشاک بسیار متداول است. اما در دنیای «جواهرآلات برتر» (high jewelry) که همواره مهارتِ ساخت برند های مطرح و قدیمیِ جواهر بر زور تازه واردان می چربد (تعیین گر قیمت ها آنها هستند) چنین اتفاقی نادر است. وقتی برند شوپارد (Chopard)، یکی از آخرین مزون های خانوادگی تولید جواهر و ساعت در سوئیس، از مجموعه جواهرآلات تهیه شده با همکاری ریحانا یِ سوپراستار پرده برداری کرد، قریب به اتفاق افراد بهت زده شدند؛ آنها به دنبال راهی برای اطلاع از صحت موضوع می گشتند! خبر در میان گالری ها و شرکت های لاکچری دنیا همچون صائقه ای پیچید و غوغایی به راه افتاد.

ریحانا و شوپارد

خرید طلا برند شوپارد از گالری ساعتچی

خواننده ای که نزدیک به ۲۵ طرح تَتو روی بدن خود دارد، به دنیای کلاسیک قیراط و برش های عیاردار چه می تواند بدهد؟  «چیزهای فراوان!»  این پاسخ کارولین شوفل (Caroline Scheufele) قائم مقام و مدیر هنری چوپارد بود؛ او به همراه برادر بزرگ تر خود کارل فردریش (Karl Freidrich) مدیریت شرکت را به عهده دارد.

ریحانا و شوپارد

شوفل اعتقاد داشت که استایل سنت شکن ریحانا دقیقاً همان چیزی است که دنیای جواهرآلات برتر بدان ها نیازمند است. او مدعی بود که جواهرآلات لاکچری نمی توانند از خواسته ها و سلیقه های مردمی خود را دور نگه دارند. در واقع آینده این صنعت وابسته به توانایی آن در ارضای احساس رضایت هزاران انسان از گونه های مختلف جواهرآلات است؛ حال چه کسی بهتر از ریحانا که بیش از ۵۵ میلیون نفر تعقیب کننده اینستاگرامی دارد می تواند این احساس را در گستره ی وسیع افراد برآورده سازد؟

ریحانا و شوپارد

شوفل می گوید: «من معتقدم که ریحانا نماینده نسل جوان است. دیگران ممکن است فکر کنند برندِ چوپارد فقط برای افراد بزرگسال متشخص که از ویژگی های متمایز رفتاری برخوردار هستند ساخته شده است. اما چیزی که آنها نمی دانند آن است که ما بسیاری تکه جواهرهای واقعاً با حال نیز داریم! چیزی که می تواند گستره کاری برند ما را بسیار وسعت بخشد.»

گردنبند ریحانا

ریحانا می تواند به اندازه کافی برای روحیه های طغیان گر و وحشی جذاب باشد. مجموعه اصلی که قیمت آن از ۱۰۷۰ پوند آغاز می شود، شامل طراحی های تو در تو و گرافیکی طلای ۱۸ قیراطی به رنگ ارغوانی و همچنین قطعه های سرامیکی به رنگ سبز جنگل های استوایی می گردد. این مجموعه جواهرآلات برتر با الهام از زادگاه و سرزمین اجدادی ریحانا در باربادوس، طراحی شده است که به طور حتم کاری بی همتاست.

گردنبند

جفت گوشواره (که در حقیقت جفت نیستند و لنگه های گوشواره بطور عامدانه با یکدیگر تفاوت دارند) از تورمالین آبشاری، تساوریت، کهربا و الماس با چنان فام های رنگی متمایزی تهیه شده اند که می توانند یادآور بهشت مناطق حاره ای گردند. همچنین در مجموعه یک پابند قرار دارد (نه از نمونه های مشابه جواهرآلات برتر) که از پرهای طاووس الهام گرفته شده و جلوه سنگ های تورمالین کنگویی را تا آبی سیر سنگ های یاقوت کبود در خود گنجانده است.

چیزی حدود ۴۰۰ ساعت زمان طول کشیده است تا ۶۰۰۰ سنگی که در ساخت این جواهر به کار رفته است بر آن نصب گردند. اما خارق العاده ترین قطعه این مجموعه گردنبندی است که از سنت و گیاهان باربادوس الهام گرفته شده است: کارناولی از سنگ های قیمتی که همچون پرچم های زیبای یک گل تماشایی بر یک طوقه بالای سینه ردیف شده اند.

جواهرات ریحانا

شوفل می گوید: «من همیشه از شیوه ای که ریحانا جواهرآلات را ست می کرد و آنها را با یکدیگر می پوشید الهام می گرفتم. او گوشواره های نامتقارن می پوشید، چندین انگشتر را در یک انگشت روی هم استفاده می کرد و تکه های جواهر را به شکل عجیب و جذابی با یکدیگر هماهنگ می کرد. من همیشه با خودم می گفتم بله، این شکل مدرن پوشیدن جواهرآلات است! جواهرآلات برای اینکه در ویترین فروشگاه های لوکس، زیبا بنشینند ساخته نشده اند؛ هر زمانی باید بتوان از آنها استفاده کرد. پس شما برای پوشیدن یک انگشتر الماس الزاماً به لباس شب و کفش های پاشنه بلند نیازی ندارید. به راحتی مثل ریحانا آن را با تی شرت و شلوار جین بپوشید!»

ریحانا و شوپارد

دوستی صمیمانه و همکاری شوفل و ریحانا از شهر لس آنجلس آغاز شد. چیزی که آنها را به یکدیگر پیوند می داد ایده های مشترک برای طراحی و همچنین عشق به جواهرآلات بود. شوفل می گوید: «برای سالیان متمادی ما وظیفه طراحی ست جواهرآلات ریحانا را در رویدادهای مهم هنری (نظیر مراسم گِرمی و مِت گالا) به عهده داشتیم و او همواره عاشق تمامی تکه های مجموعه هایش می شد.»

حدود ۱۸ ماه پیش این زوج هماهنگ با یکدیگر ملاقاتی داشتند. وقتی شوفل جواهرساز به آمریکا رسید ریحانا از نقشه جاه طلبانه خود رونمایی کرد: «او گفت بسیار علاقه مند است که همکاری نزدیک تری داشته باشیم و این بار برایش چند تکه جواهر را به طور اختصاصی بسازیم. من البته اصلاً نگران نشدم. می دانستم که او خودش در مورد همه چیز تصمیم می گیرد. استایل خاص او و آنچه می پوشید تأثیرگذار بود؛ او همیشه همه چیز را تا سر حد ممکن و مرزهایش پیش می برد.»

طلا ریحانا

تغییر مرزها و هنجارها تمهیدی بسیار با اهمیت است. شوفل اکنون ۵۵ سال دارد. او عمرش را در یادگیری هنر ظریف زمان سنجی سپری کرده است. در سال ۱۹۶۳، پل آندره شوپارد زمین کشاورزی ۱۰۰ ساله خانوادگی را به پدرش کارل فروخت. کارل یک تاجر جاه طلب ساعت بود و شهرتش را مدیون ابتکار و چیره دستیِ ویژه ای بود که در ساخت ساعت هایش به کار می گرفت.

شوفل با خنده می گوید: «پدرم به من یاد داد که خواندن ساعت مهم تر از یادگیری حروف الفبا است!» او اقرار می کند که اولین ساعتی که از پدرش گرفته جزء ساعت های از نظر فنی عجیب شوپارد نبوده است. پدرش یک ساعت میکی موس ساده را از دیزنی لند برای او هدیه گرفته است. (البته باید گفت که این روزها شوفل دیگر ساعت های میلیون دلاری به دست می کند!)

خصوصیت مشترک دیگر شوفل و ریحانا استقلال، اعتماد به نفس و طغیان گری آنهاست. شوفل اولین تکه جواهرش را در سن ۱۶ سالگی طراحی کرد؛ دلقکی شاد از جنس الماس که شکمش از سنگ های غلطان رنگی پر شده بود. شوفل در مورد این جواهر چنین توضیح می دهد: «پدرم تصمیم گرفت که تعداد محدودی از دلقک های مرا بسازد، اما نتیجه کار فرای انتظار بود و به یک موفقیت بزرگ تجاری بدل شد.»

سینه ریز

چوپارد امروزه طراحی های دستی قدیمی را با تکنیک های دیجیتال کامپیوتری (شامل رنگ آمیزی سه بعدی و غیره) ترکیب کرده است. یک دستبند الماس با طرح گل که به گونه ای طراحی شده است تا هنگام قرار گرفتن بر بازوی ریحانا حرکتی شبیه چرخیدن نوشیدنی در جام داشته باشد، بر قطعه ای اِلاستیک با نام «نیتینول» سوار می شود. (از این ماده به علت انعطاف پذیری، مقاومت و توانایی ویژه آن برای بازگشتن به حالت اولیه در جراحی های نخاعی نیز استفاده می گردد.)

طلای ادم های معروف

ریحانا چهار ماه قبل، پیش از رونماییِ مجموعه جواهر ویژه اش در مراسم فرش قرمز جشنواره فیلم کنِ ۲۰۱۸، از دفاتر مرکزی چوپارد واقع در شهر ژنو بازدید کرد تا از نزدیک در جریان مراحل فنی ساخت جواهرآلات باشد. شوفل می گوید: «من هرگز از ریحانا نشنیدم که بگوید جواهرم باید فلان سنگ را داشته باشد؛ به جای آن او شیفته مرحله ذوب شدن طلا شده بود!»

ست طلا

از ریحانا طی ملاقاتش از بخش تولیدی چوپارد، اسکن بدنی نیز انجام شد تا اندازه های بسیار دقیق او در مولفه های مهم جواهرسازی به دست آید. (شوپارد برای تمامی مشتریان جواهرآلات برترش این کار را انجام می دهد. بدین ترتیب شرکت از اینکه جواهر تولیدی کاملاً اندازه مشتری خواهد بود مطمئن می گردد.) در نهایت باید گفت که شاید در دنیای جواهرآلات برتر این مجموعه خارق العاده کمی نامتعارف و عجیب به نظر برسد اما برای ریحانا و چوپارد با روحیه طغیان گرشان، مجموعه ای نمایانگر زیبایی کم نظیر و اصیل است.

عنوان
آغاز همکاری شگفت انگیز شوپارد و ریحانا
مقاله
آغاز همکاری شگفت انگیز شوپارد و ریحانا
خلاصه
وقتی برند شوپارد (Chopard)، یکی از آخرین مزون های خانوادگی تولید جواهر و ساعت در سوئیس، از مجموعه جواهرآلات تهیه شده با همکاری ریحانایِ سوپراستار پرده برداری کرد، قریب به اتفاق افراد بهت زده شدند.