واژه انگلیسی «دستبند» (bracelet) از کلمه لاتین «براچیوم» (brachium) مشتق شده است که در زبان امروزی «بازو» معنا می گردد. اینکه انسان ها از چه زمان برای تزئین ظاهرشان شروع به پوشیدن دستبند کردند هنوز برای ما ناشناخته است؛ با این وجود مطمئن هستیم که دستبند ها برای مدت زمانی طولانی نقش عمده ای را در ظاهر ساختن استایل و تیپ به خصوص افراد (چه مردان و چه زنان) ایفا کرده اند.

حالا مردم یک یا چند دستبند را برای آراستگی لباس های شان و مهم تر از آن به عنوان شیوه ای برای بیان خود می پوشند. برخی نیز دستبند را برای یادآوری یا گرامی داشت مناسبتی خاص در زندگی به دست می اندازند. در نهایت با توجه به همه این دلائل دستبند ها به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه ما بدل گشته اند.

دستبند طلا زنانه کارتیه
دستبند طلا زنانه کارتیه

 

با توجه به نقش مهم دستبند ها،دانستن این نکته که هر دستبند مناسب چه لباسی است ضروری می نماید. در این مطلب ما برای شما نکاتی پیرامون استفاده از مدل های مختلف دستبند و همچنین چگونگی هماهنگ شدن آنها با پوشاک را ارائه کرده ایم.

 

ویژگی های مدل های مختلف دستبند

شما ممکن است در جعبه زیورآلات­ تان دستبند محبوبی از جنس طلا، نقره یا مس داشته باشید. بیش از هر چیز بایستی بفهمید که آیا می خواهید قطعه ای فلزی بخش اصلی آرایش دست تان را به عهده بگیرد، یا خیر؟ بسیاری از افراد به دنبال استفاده ترکیبی از دستبند ها بر دست شان هستند. ترکیب دستبند های فلزی به معنای تنوع در طرحِ رنگی و سبکی است. گرچه که اگر یک رنگ یا سبک واحد، برای تمامی دستبند های تان هم مدنظرتان باشد باز هم مشکلی وجود نخواهد داشت.

دستبند های نقره از این نظر بسیار رایج هستند؛ چراکه رنگ نقره تقریباً با هرچیزی هماهنگ می شود. به علاوه نقره نسبت به طلا فلز ارزان تری محسوب می شود و البته همچنان جزء فلزات ارزشمند قرار می گیرد و می تواند زیبایی خود را در طول زمان برای یک عمر حفظ کند.

دستبند نقره
دستبند نقره

 

اگر برای دستان تان به دنبال زیوری رویائی تر هستید، به سراغ دستبند های طلا بروید. طلا همان فلزی است که طراحان مطرح زیورآلات اگر مشغول کار روی سنگ های قیمتی باشند حتماً آن را بر می گزینند. به همین دلیل الماس، زمرد و سنگ های مشابه همیشه به عنوان تزئین دستبند طلا به کار می روند.

در مواقع دیگری ممکن است دلتان بخواهد که با ظاهری غیر متعارف تر در جمع آشنایان یا در خیابان حاضر شوید و مثلاً دستبند چرم بپوشید؛ در واقع هر روزی که می گذرد دستبند های چرم محبوب تر می شوند و طراحان به همین دلیل آنها را با زمرد، مروارید و سنگ های نیمه گران قیمت مشابه تلفیق می کنند. برخی افراد نیز از پوشیدن دستبند های بندی لذت می برند که به کار بیان ابعاد معنوی انسان می آیند.

دستبند چرم با پلاک طلا طرح انار از گالری ساعتچی
دستبند چرم با پلاک طلا طرح انار از گالری ساعتچی

تفاوت روزمره یا خاص بودن دستبند

حالا نوبت به این مسأله می رسد که مشخص نمائید دستبند را برای مناسبت های خاص در نظر گرفته اید یا برای پوشش هر روزه تان؟ انتخاب دستبندی ساده یا دستبندی پر جزئیات و سنگ کاری شده که از طراحی پیچیده فرضاً گیاهی بهره می برد تنها با دانستن این نکته مشخص می گردد.

 

برای کسانی که به دنبال دستبندی هستند که بتوان آن را در تمامی طول روز و هر روز سال به دست کنند،دستبند های ساده ای که از طلا یا نقره تهیه شده اند مناسب هستند، بدون آنکه نیازی به درآوردن یا مراقبت از آن در مواقعی همچون ورزش یا استحمام باشد. این موضوع را در نظر داشته باشید که چنین دستبند هایی به ملافه های تخت تان گیر نمی کنند، آب و عرق بدن بر آنها تأثیری ندارد و در مقابل ضربه مقاوم هستند.

دستبند طلا
دستبند طلا

 

در مقابل دستبند های غیر فلزی به مراقبت بیشتری نیاز دارند و آنها را در هر مکانی یا در تمامی طول روز نمی توان به دست انداخت. اگر به حرفه خاصی مشغول هستید یا آنکه می خواهید هر روز به باشگاه ورزشی تان سری بزنید هر دفعه مجبور خواهید بود که دستبند خود را در آورید؛ این موضوع در دراز مدت قطعاً شما را به دردسر خواهد انداخت.

با این حال این نمونه های دستبند از جذابیت منحصر به فردی برخودار هستند و پوشیدن یکی از آنها به تنهایی می تواند وظیفه هر چه جذاب تر شدن شما را به عهده بگیرد. دستبند های خاص با طراحی های متمایز و مواد ویژه ای که در ساخت شان به کار رفته می توانند نگاه ها را به سرعت به سمت خود جلب و هر بیننده ای را وادار به تحسین کنند. اما درست به همین دلیل انتخاب پوشیدن آنها نیز به صورت موردی و در مناسبت های خاص خواهد بود؛ مگر آنکه بخواهید با دستبند خود چیزی از شخصیت و درونیات تان را برای دیگری به نمایش بگذارید.

هماهنگ کردن دستبند با مدل های مختلف لباس

دستبند طلا
دستبند طلا

در انتخاب دستبند مهم ترین نکته تیپ پوششی شماست که مشخص می کند چه دستبندی را همراه با چه لباسی به دست بیاندازید،چه دستبند ساده و چه مجلسی باشد. به طور کلی قواعد زیر را در این زمینه به  خاطر داشته باشید:

۱ – زیورآلات طرح دار و پرجزئیات توجه ها را از لباس شما می گیرند و به سمت خود معطوف می کنند.

۲ – برای داشتن تیپ های کلاسیک لباس های مجلسی با رنگ های تیره همراه دستبند های فلزی به کار برده می شوند.

۳ – برای داشتن تیپ های روزمره و کاری لباس های اسپورت با رنگ های روشن همراه دستبند های چرم یا سنگ استفاده می شوند.

۴ – پوشیدن همزمان دستبند های فلزی مختلف معمولاً چندان جالب توجه از کار در نمی آید و ریسک قابل توجهی را با خود همراه دارد.

دستبند طلا
دستبند طلا

۵ – از پوشیدن و ست کردن دستبند هایی با طرح ها، رنگ ها و ضخامت های مختلف نهراسید. چنین ترکیب هایی با لباس های دامن دار یا شلوارهای جین کوتاه جذابیت کم نظیری را ایجاد می کند.

۶ – برای پوشیدن همزمان دستبند های مختلف همیشه به طول ساعدتان توجه داشته باشید. ساعد های کوتاه تر با تعداد کمتر و مدل های ساده تر دستبند زیبایی بیشتری دارند؛ به عکس ساعدهای بلند با تعداد بیشتر دستبند و تنوع طرح و رنگ ها جلوه بیشتری پیدا می کنند.

۷ – طول آستین نیز از دیگر عوامل پر اهمیت است. آستین های کوتاه به طرز چشم نوازی با دستبند های پر جزئیات یا مجلسی هماهنگ می شوند. اما به آستین های سه ربع دستبند های ظریف و ساده بیشتر می آید.

۸ – در نهایت بایستی به طول یقه لباس توجه داشت. یقه های v شکل و بلند با دستبند های خاص و ظریف هماهنگی بیشتری پیدا می کنند. اما یقه های پهن همراه با دستبندها اسپورت و پهن که بعضاً تزئینات زیادی نیز دارند، زیباتر خواهند بود.

 

در پایان باید یادآور شویم که این نکات همگی پیشنهاداتی از طرف ما برای هرچه زیباتر شدن شما بودند. اگر هنوز نمی دانید که باید از کجا شروع کنید،سری به سایت اینترنتی ما به نشانی saatchico.com بزنید. در میان کارهای متنوع و زیبای ما بدون شک دستبندی نظرتان را به خود جلب خواهد کرد؛ آن را انتخاب کنید و طی روزهای آتی از داشتن آن بر دستان تان لذت ببرید.