بسیاری از افراد هنگامی که تصمیم به خرید یک انگشتر می گیرند، به معضل تعیین سایز دچار می شوند؛ آنها در این مسأله که اندازه انتخابی انگشتر مناسب انگشت های آنها است یا خیر،با تردید مواجه هستند. اگر انگشتر آنقدر بزرگ باشد که از انگشت­­شان پائین بیفتد یا آنکه به قدری کوچک باشد که در انگشت گیر بیفتد و باعث متورم کردن بخشی از بند انگشت شود،دچار مشکل خواهند شد.

در چنین مواقعی تنها به یک «راهنمای جامع و مناسب برای تعیین سایز انگشتر» نیاز است؛ چیزی که بتواند در دوراهی های سخت انتخاب انگشتر که بین دو سایز نزدیک به هم گرفتار می آئیم به کمک ما بشتابد. اگر شما نیز با خرید انگشترهای متفاوت بعضاً دچار معضل شده اید و برای چاره آن به فکر افتاده اید، باید به شما مژده دهیم که دقیقاً به جایی درستی سر زده اید!

انگشتر ونکلیف
انگشتراز کالکشن ونکلیف گالری ساعتچی

 

گروه متخصصان گالری ساعتچی برای یاری رساندن به شما در یافتن سایز مناسب انگشتر، مقاله جامع حاضر را آماده کرده اند. برای سهولت هرچه بیشتر، در کنار نکات مربوط به اندازه گیری انگشتر، جدول انتخاب سایز نیز آورده شده است. خواست قلبی ما آن است که شما همان انگشتری را بیابید که دقیقاً اندازه دستان زیبای تان باشد.

 

سایزهای استاندارد انگشتر

گستره انگشترهای عرضه شده برای خانم بین سایز ۳ تا ۹ قرار می گیرد. انگشترهایی که توسط خانم ها خریداری می شود، عموماً سایزی بین ۵ (۱۵٫۷ م.م) تا ۷ (۱۷٫۳ م.م) دارند و سایز ۶ (۱۶٫۵ م.م) متداول ترین سایز برای خانم ها محسوب می شود. انگشترهای مردانه نیز بین سایزهای ۶ تا ۱۳ قرار می گیرند. محدوده پراستفاده این انگشترها بین ۸ (۱۸٫۶ م.م) تا ۱۰ (۲۰٫۲ م.م) می باشد و سایز ۹ (۱۹ م.م) به عنوان متداول ترین سایز عنوان می شود.

اینها سایزهای استاندارد انگشتر هستند که شما را در مواقعی که سایز موردنیازتان را نمی دانید، راهنمایی می کنند . به چنین انتخابی اندازه گیری کور انگشتر گفته می شود. اما در نظر داشته باشید که اگر برای فرد دیگری خرید می کنید، بهترین راهکار انتخاب سایز، آن است که این مورد را از خود او جویا شوید و اگر به دنبال چیزی چون سورپرایز کردن نیز هستید از دوستان و خانواده کمک بگیرید. اکنون به اندازه گیری های عملی انگشتر وارد می شویم.

 

اندازه گیری سایز انگشتر با نخ، کاغذ و خط کش:

اندازه گیری انگشتر
اندازه گیری انگشتر

۱ – نخ، ریسمان یا کاغذی را به دور قسمت قاعده انگشت مورد نظر بپیچید.

۲ – جایی که دو طرف وسیله اندازه گیری مورداستفاده به هم می رسند را با خودکار مشخص کنید.

۳ – حالا این تکه مشخص شده را با خط کش اندازه بگیرید.

۴ – جدول سایزبندی انگشتر را نگاه کنید و متناسب با طول به دست آمده، سایز مناسب انگشترتان را انتخاب کنید.

سایز انگشتر

اگر جدول سایزبندی انگشتر را در اختیار نداشتید، می توانید مطابق فرمول زیر عمل کنید:

«با جهش از هر سایز، قطر انگشتر چیزی حدود ۰٫۸ میلی متر افزایش می یابد.»

سایز پایه انگشترها یعنی سایز ۳، قطری معادل ۱۴٫۱ میلی متر دارد. به این ترتیب سایز ۳٫۵، قطری برابر با ۱۴٫۱ و سایز ۴، قطر ۱۴٫۹ را دارد. اکنون شما می توانید تمامی سایزهای انگشتر را مطابق جدول انتخاب سایز مشخص نمائید.

 

جدول سایزبندی انگشتر:

جدول سایزبندی انگشتر، یک چارت کاملاً استاندارد و مرجعی جهانی است که پس از مشخص شدن اندازه انگشت، برای ما سایز انگشتر را مشخص می کند،چه با اندازه گیری خود آن و چه با اندازه گیری انگشتری که پیش از این اندازه بوده است. جدول سایزبندی دو مولفه طول قطر حلقه انگشتر (به میلی متر) و سایز متناسب با آن را نشان می دهد.

سایز انگشتر طلا

 

همچنین از آنجا که این جدول یک جدول کاملاً حساب شده و دقیق می باشد می توان با داشتن عکس پرینت شده آن (در ابعاد اصلی)، انگشتر مناسب قبلی خود را روی یکی از دوایر منطبق و بدون نیاز به انجام فرآیند اندازه گیری سایز مناسب را پیدا کرد.

خرید انگشتر دخترانه

 

نکاتی که باید به آنها توجه داشت:

– برای اطمینان از اندازه به دست آمده یا تسهیل فرآیند، می توانید محیط داخلی یک انگشتر دیگر که می دانید کاملا اندازه انگشت تان است را اندازه بگیرید.

– انگشتر باید با راحتی مناسبی بر انگشت تان قرار گیرد: بهترین حالت آن است که انگشتر آنقدر آزاد نباشد که به پائین بلغزد؛ همزمان بایستی بتوان آن را به راحتی به دور انگشت چرخاند.

– زمانی که مفصل انگشت از قاعده آن قطورتر است، هر دو بخش را اندازه بگیرید و سایزی را انتخاب کنید که متناسب با میانگین این دو اندازه است.

– کار اندازه گیری سایز انگشت را به ساعات های پایانی روز موکول کنید که در آن انگشتان گرم هستند. سایز انگشتان در ساعات مختلف روز و با توجه به وضعیت دمایی و آب و هوایی تغییر می کند. انگشتان به وضوح در ساعات اولیه صبح و در هوای سرد کوچک تر و نازک تر هستند. همچنین این موضوع را نیز در نظر داشته باشیدکه انگشتان دستی که به آن می نویسید، اغلب بزرگ تر از انگشتان دست دیگر هستند.

– اگر می خواهید اندازه کاملاً دقیقی داشته باشید، اندازه گیری را دو یا سه نوبت در طول یک هفته تکرار کنید.

تغییر سایز انگشتر:

بایستی توجه داشت که اغلب سایزهای انگشتر با توجه به جنس و ضخامت حلقه قابل تغییر هستند و برای اطمینان از اینکه انگشتر کاملاً اندازه است (به خصوص در مواردی چون خرید حلقه ازدواج) می توان تغییر اندازه انگشتر را نیز در نظر داشت. فرآیند تغییر سایز انگشتر با توجه به میزان تفاوت سایز انگشتر حاضر و سایز جدید درخواستی، با کم کردن یا افزودن چند میلی متری از فلز خاص حلقه، صورت می پذیرد. در نتیجه انگشتر بعد از تغییر اندازه ممکن است کمی قطورتر یا نازک تر شده باشد اما این تغییرات به قدری محدود هستند که به سختی می توان آنها را با چشم عادی تشخیص داد.

تنها مدل هایی که در برگه راهنمای خرید محصول خود علامت  را داشته باشند، به دلیل ساخت ویژه شان از این موضوع مستثنی هستند،برای مثال انگشترهای الماس یا دیگر سنگ های قیمتی که تعداد دانه های مشخصی از سنگ را کار شده بر خود حلقه دارند یا انگشترهایی با حلقه مکمل و چندگانه که در نقاطی با حلقه اصلی اتصال دارند.

سایز گیر های انگشتر
سایزگیر های انگشتر

 

استفاده از سایزگیرهای انگشتر:

درنهایت اگر همچنان نگران تعیین سایز انگشت تان هستید می توانید از سایزگیرهای انگشتر به عنوان راه حلی تضمین شده بهره ببرید. آنها در دو مدل پلاستیکی و فلزی با قیمت بسیار مناسبی در بازار عرضه شده اند و تمامی سایزهای انگشتان را پوشش می دهند.