اگر خریدار و طرفدار جواهرات هستید، احتمالا الماس‌های طبیعی را یا از نزدیک دیده‌اید یا در اینترنت در مورد آن جست و جو کرده اید. اگر هم فروشنده هستید،در برخورد با مشتری‌ها متوجه دلبری این جواهر شده‌اید. در زیبایی این نوع الماس هیچ شکی نیست. حتی توصیف‌های فنی و مکانیکی مثل «مجلل»، «قوی» و «زنده» به خوبی از پس وصف آن برنیامده اند. این الماس‌ها در بین جواهرات،به گیرایی و قدرت برقراری ارتباط عاطفی مشهور هستند که تقریبا هیچ جواهر دیگری این ویژگی‌ها را ندارد. این جای الماس های طبیعی،در قلب صنعت جهانی جواهرسازی است.

الماس طبیعی
الماس طبیعی

بر خلاف الماس سفید (بی‌رنگ) که بر اساس ویژگی‌های استاندارد ، ارزش  ذاتی‌شان را می‌شود تعیین کرد، الماس‌های رنگی در ذات متغیر هستند. ترندهای جواهرات و به ویژه الماس، به سختی قابل پیش‌بینی هستند و می‌توانند به سادگی توسط عواملی مثل بازاریابی هوشمند و سلبریتی‌ها تحت تاثیر قرار بگیرند.

و صد البته رنگ‌های مختلف جواهرات، فرصت‌های مختلفی برای فروش و ترند در اختیار فعالان این حوزه می‌گذارند. در این مطلب با هم از عواملی می‌خوانیم که ترند و تمایل بازار به الماس‌های بی‌رنگ را مشخص می‌کنند و راه‌هایی را بررسی می‌کنیم که فعالان و فروشندگان می‌توانند با استفاده از آن‌ها پتانسیل پنهان بخش الماس‌های رنگی را به کار بگیرند.

 

زیبایی در چشم بیننده است

الماس های رنگی
الماس های رنگی

برای فروشندگان، الماس رنگی می‌تواند به دو دسته تقسیم شود: الماس‌های مجلل با تبلیغات و سر و صدای زیاد که تقاضای آن‌ها در بازار، بسته به کمیابی‌شان دارد (رنگ‌های زرد، آبی و صورتی) و الماس‌هایی با تبلیغات معمولی که تقاضایشان را عوامل دیگر تعیین می‌کنند (قهوه‌ای، پاستلی و چند رنگ).

اولین دسته یعنی الماس‌های کمیاب، معمولا – بر حسب قیراط- قیمت بیشتری دارند. مثلا یک الماس زیبای صورتی چندین و چند برابر یک الماس بی‌نقص و با برش و وضوح مساوی ولی بی‌رنگ فروخته می‌شود.

اما گروه دوم بر عکس سنگ‌های دارد که آسان‌تر گیر می‌آیند و قیمت مناسب ترب هم دارند، اما به نظر خیلی‌ها به گرد پای دسته اول هم نمی‌رسند.

هر دو گروه الماس اما برای فروشندگان سودآور هستند. چون هر دو یک ویژگی مشترک دارند: زیبایی.

و صد البته با راهنمایی و توضیحات مناسب، خریدارها می‌توانند ویژگی‌های پنهان آن‌ها را هم متوجه شوند.

 

بهترین‌های کلاسیک

الماس قرمر
الماس قرمر

وقتی می‌خواهید الماس‌های ارزشمند و سنتی رنگی را بفروشید،دو استاندارد فروش را تنظیم می‌کنند: صورتی و زرد و با فاصله، آبی. مایکل نیومن،مدیر آتلیه الماس صورتی در سیدنی که یکی از بزرگترین کارگاه‌های الماس در جهان است (و علاوه بر امضایش یعنی الماس صورتی، رنگ‌های آبی، زرد، زرد-سبز را هم پوشش می‌دهد) می‌گوید که کمیابی و انحصار الماس‌های قرمز و بنفش،آن‌ها را یک سر و گردن از بازار بلندتر نگه می‌دارد.

” مشتریان بسیار کمی الماس بنفش و قرمز را می‌شناسند و حتی می‌دانند این دو رنگ وجود دارد. اما آن‌هایی که می‌شناسند می‌دانند که این دو چقدر کمیاب و ارزشمند و البته گران قیمت هستند”.

میری چن، مدیر عامل بنیاد تحقیقات رنگ‌های مجلل که نزدیک به پانزده سال است روی قیمت‌گذاری این الماس‌های رنگی تحقیق می‌کند می‌گوید: ” قیمت الماس زرد در سال ۲۰۰۹ به شدت افت کرد اما در دهه بعد تا حدود ۸۱% بالا رفت.”

صحبت در مورد الماس،بدون بررسی معدن نمادین آرگیل در استرالیا است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که این معدن تا سال ۲۰۲۰ خالی خواهد شد و این یعنی جهان یکی از منابع بزرگ الماس صورتی را از دست می دهد، قیمت بالا می رود (و در این سال‌ها با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل بالا رفته است) و بخش بزرگی از مشتریان دیگر به آن دسترسی نخواهند داشت.

محبوبیت الماس صورتی نتیجه نایابی و عشق مردم به رنگ است. نیومن می‌یگوید مشتریان محلی (در استرالیا) در سال ۲۰۰۲ میلادی این پدیده را کشف کردند. وقتی که بن افلک بازیگر هالیوود با یک حلقه الماس ۶٫۱ قیراطی صورتی، از جنیفر لوپز خواستگاری کرد، الماسی که البته به گفته نیومن ریشه استرالیایی نداشت.

 

جهانی جدید و جسور

در این بین، کنار الماس‌های لوکس و انگشترهایی که روی دست ستاره‌‍های هالیوود دیده می‌شوند، الماس‌های رنگی معمول‌تر و نسبتا ارزان قیمت هم گزینه های خوبی برای خرید جواهر هستند. بهترین مثال برای این دسته جواهرات،الماس قهوه‌ای است. این الماس که اول برای مقاصد صنعتی استفاده می‌شد،این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده و در ترندهای تبلیغاتی کنار شکلات و شامپاین دیده می‌شود.

سرچ گوگل در مورد “الماس شکلاتی” هم از ۲۰۰۸ به بعد که این الماس به عنوان هدیه کریسمس مطرح شد،افزایش زیادی پیدا کرده است.

بعضی‌ها اعتقاد دارند الماس شکلاتی صرفا یک کمپین تبلیغاتی است که الماس‌های ارزان قیمت و کم‌ارزش فروش بروند، اما خیلی‌ها هم می‌گویند در بازار لوکس و غیر قابل دسترس جواهرات، این الماس راهی است برای آشنایی بیشتر مشتری‌های عادی با سنگ‌های تزئینی و زیبایی طبیعی آن‌ها، و برقراری ارتباطی احساسی و انسانی با سنگ.

 

معیارها تغییر می‌کنند

در بازار جهانی طلا و جواهر –مانند هر بازار دیگری- مهم است که به آینده نگاه کنیم و در کنار حفظ فروش و سهم بازار، نیم نگاهی هم به ترندهای اقتصادی داشته باشیم. مثلا در سال‌های اخیر ترکیب حضور مشتریان طبقه متوسط که خیلی از اوقات توانایی خرید الماس‌های گران قیمت را ندارند با افزایش دستمزد کارگران، باعث شد فشاری زیاد به مخارج لوکس وارد شود و این کسب و کارها تا حدود زیادی افت کنند. در هر وضعیتی اما، خریداران باید بدانند زیبایی و کیفیت نیازی به تایید دیگران ندارد و صرفا وابسته به سلیقه شخصی است. در واقع “درست” همان چیزی است که قلبتان می‌گوید.