شاید لفظ «طلای سبک» باشد یکی از پرکاربردترین عناوینی باشد که در خرید و فروش زیورآلات طلا با آن مواجه می گردیم. طی سال های انتهایی قرن قبل و سال های ابتدایی قرن حاضر زیورآلات طلای سبک به پرمصرف ترین و پر تقاضاترین نمونه ساخته شده از طلا بدل گشتند؛ امروزه قریب به نیمی از طلای جهان را نمونه طلای سبک تشکیل می دهد.

اما اصولاً طلای سبک به چه نوع طلایی اطلاق می شود؟ طلای سبک چگونه تولید می شود و نسبت به سایر نمونه های طلا از چه مزیت ویژه ای برخوردار است؟ در این مطلب به بررسی این موضوعات و ذکر نکات جالب توجه دیگری پیرامون این جواهر جذاب خواهیم پرداخت.

 

تاریخچه پیدایش طلای سبک

در بررسی عوامل پیدایش طلای سبک بایستی بیش از هرچیز به افزایش تقاضا برای طلا در اقتصاد خانواده طبقه متوسط شهری طی سال های ابتدایی دهه ۸۰ میلادی توجه داشت. در این سال ها تجارت زیورآلات طلا و مشخصاً خود سنگ طلا با نوسانات بسیار گسترده ای مواجه شد تا به طور ناگهانی نرخ شاخص تقاضای طلا به طرز چشمگیری افزایش یابد. مسأله اساسی در وهله اول این بود که زیورآلات طلای تولیدی از قیمت بسیار زیادی برخودار بودند (به دلیل حجم بالای آنها) و مرتبه بعد امکان توزیع طلا در این ابعاد گسترده نیز برای اکثر خانوارهای متوسط وجود نداشت.

بدین ترتیب ضرورت تولید نمونه جدیدی از زیورآلات طلا که از قیمت مناسبی برخوردار باشد و همچنین طیف گسترده و چند میلیونی تقاضا برای طلا را پوشش دهد به وجود آمد. واکنش ابتدایی به این نیاز ورود سایر فلزات با ارزش، نظیر آلیاژ های ترکیبی پلاتین یا تیتانیوم به عرصه صنعت جواهرآلات بود. اما در تولید خود زیورآلات طلا، این ابداع طلای سبک بود که بدین نیاز پاسخ مناسب را ارائه کرد.

 

طلای سبک چیست؟

در واقع طلای سبک به نمونه ای از جواهر طلا اطلاق می شود که با وجود داشتن طراحی کامل یک جواهر معمول به صورت توخالی تهیه می شود. این موضوع بدین معناست که در تمامی حجم زیور از طلا استفاده نشده است و اکثریت تراکم آن را فضاهای خالی یا ترکیبی از فلزات سبک وزن دیگر اشغال کرده اند. بدین ترتیب وزن زیور طلا بدون آنکه به طراحی آن لطمه ای وارد شود به میزان محسوسی کاهش می یابد و شما می توانید قطعه ای طلای سبک را با زیبایی همیشگی جواهرآلات طلا به قیمت بسیار مناسب تر در اختیار داشته باشید.

 

شیوه تولید طلای سبک

بطور کلی چهار روش اصلی برای تولید کلیه زیورآلات طلا وجود دارد. این شیوه ها عبارت از ریخته گری، پرس کاری، الکتروفرمینگ و ساخت دستی (یا سنتی) هستند. طلای سبک به دلیل ساختار ویژه اش نسبت به سایر نمونه های طلا، تنها به دو شیوه پرس کاری و الکتروفرمینگ قابلیت تولید دارد. در ادامه با این دو شیوه و علت مناسب بودن آنها برای تولید طلای سبک بیشتر آشنا خواهیم شد.

الف) روش پرس کاری: اکثر زیورآلات طلای سبک موجود در بازار بدین شیوه تهیه می گردند؛ در واقع شیوه تولید پرسی ارزان ترین شیوه تولید طلا محسوب می شود. به همین علت زیورآلات طلا در این روش اغلب به صورت عمده و انبوه ساخته می شوند – مدل های رایج طلا که در دسترس عموم مردم قرار دارند اغلب بدین شیوه تولید می گردند.

 

از سوی دیگر در این روش طراحی های خاص و پیچیده طلا را نمی توان به اجرا گذاشت. تولید طرحی از طلای سبک، یک دستگاه مشخص را به خود اختصاص می دهد که به تولید همان طرح خاص می پردازد. این موضوع البته از توجیهی اقتصادی نیز برخودار است؛ به طور معمول یک دستگاه پرس طلای سبک به تولید تعداد زیادی از طرحی مشخص با طلای عیار پائین می پردازد (از ۸ تا ۱۴ عیار) تا با داشتن قیمت مناسب در مقیاس انبوه، سودهی لازم را در پی داشته باشد.

ب) روش الکتروفرمینگ: روش الکتروفرمینگ در مقایسه با روش قبلی به روزتر و پیشرفته تر می باشد. مسأله حائز اهمیت، قابلیت منحصر به فرد این روش در تولید زیورآلات با طراحی های خاص و غیرمتعارف است بطوریکه بوسیله آن حتی تندیس های طلا را می توان تقریباً مشابه نمونه عینی تهیه دید. الکتروفرمینگ امکان بهره برداری از طرح های با جزئیات طلا را ممکن گردانیده؛ به همین علت در تجارت طلای سبک این شیوه با وجود هزینه بیشترش نسبت به شیوه پرس بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

 

موارد استفاده و مزایای طلای سبک:

همانطور که گفته شد در سال های اخیر طلای سبک با استقبال بی نظیری مواجه بوده است. از میان عوامل این امر می توان بیش از هرچیز به توجیه اقتصادی آن اشاره داشت. طلای سبک همچنانکه از طلا می باشد از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است و امکان تولید گسترده تر طلا را برای اقشار گسترده تر مردم فراهم آورده است.

تنوع سایز و طراحی جواهرآلات به لطف وجود طلای سبک افزایش چشمگیری داشته است. امروزه انواع جدید طراحی های هنری جواهر که برآورنده سلیقه های امروزی هستند و همچنین طراحی های سه بعدی و چند وجهی، تنها به روی نمونه های طلای سبک صورت می پذیرد؛ به ترتیبی که آنها به جزئی جدایی ناپذیر از دنیای مد در سرتاسر دنیا بدل شده اند. (تصور کنید که اگر تکنولوژی طلای سبک وجود نداشت طرح خاصی از زیورآلاتِ یک هفته مد، ممکن بود به یک شمش طلای کامل برای ساخته شدن نیاز می داشت!)

از سوی دیگر برخی قطعات زیورآلات طلا نظیر سنجاق سینه، گل گوش یا طلای کودک به دلیل نوع کاربرد آنها بایستی در دسته طلای سبک تهیه شوند – به طور مثل بر لباس نوزادی چندماهه نمی توان تکه جواهری سنگین از طلا را آویزان نمود. همچنین اگر وزن طلای به کار رفته در گوشواره زیاد باشد موجب ممکن است موجب زخم شدن یا پارگی سوراخ گوش گردد؛ در تمامی این موارد فوق بایستی از طلای سبک استفاده شود.

افزون بر این موارد در ترکیب طلای سبک، مواد و فلزات به روز دیگری را نیز می توان به کار برد (نظیر تیتانیوم، پلاتین و …). استفاده از این فلزات علاوه بر بهینه سازی تولید، کاهش استفاده از منابع بسیار کارآمد و البته کمیاب طلا را موجب می شوند که می توان از آن در حوزه های پراهمیت دیگر (نظیر الکترونیک،پزشکی، مخابرات و …) استفاده نمود.

خرید انگشتر

با توجه به تمامی موارد فوق فرهنگ خرید طلای سبک، در اکثر کشورهای اروپایی و اخیراً در بافت شهری کشورهای خاورمیانه و آسیایی بسیار رواج یافته است. گالری ساعت چی نیز با در نظر داشتن این اتفاق خجسته طی سالیان متمادی به عرضه طلای سبک برای انواع مختلف زیورآلات طلا پرداخته است. شما می توانید هم اکنون این نمونه های متنوع و زیبا را در سایت اینترنتی گالری به نشانی saatchico.com مشاهده نمایید. رضایت شما آرزوی قلبی ماست.

عنوان
طلای سبک ، بهترین هدیه برای عزیزانتان
مقاله
طلای سبک ، بهترین هدیه برای عزیزانتان
خلاصه
نوع سایز و طراحی جواهرآلات به لطف وجود طلای سبک افزایش چشمگیری داشته است. امروزه انواع جدید طراحی های هنری جواهر که برآورنده سلیقه های امروزی هستند و همچنین طراحی های سه بعدی و چند وجهی، تنها به روی نمونه های طلای سبک صورت می پذیرد؛
نویسنده