مروارید باروک
مروارید باروک

مروارید را می ­توان نمونه­ ای از مد نیفتادنی از سنگ های قیمتی دانست که طی قرن های متمادی تا به امروز همواره از محبوبیت و اقبالی چشمگیر برخوردار بوده است. اگر از اطرافیان خود پرس و جویی کنید اکثراً آن را بسیار برازنده و دلربا می خوانند؛ با این وجود ممکن است به افرادی نیز برخورد کنید که مروارید را بیش از اندازه کلاسیک و یا حتی تاریخ گذشته بدانند.

اگر مروارید را دوست دارید اما به دنبال سنگی متفاوت از آن نیز هستید، مروارید باروک احتمالاً همان مورد مناسب برای شما است. مروارید باروک نسبت به مروارید کلاسیک از ظاهری کاملاً متفاوت برخوردار است، جاذبه و حسی کاملاً مدرن دارد و آراستگی آن چند وجهی است. در واقع جلوه مروارید را با یک تغییر منحصر به فرد در اختیار شما قرار می دهند و بدین ترتیب باعث می گردند که در هر جمعی به چشم بیایید.

در این مطلب می خواهیم در کنار هم با این نمونه پرطرفدار مروارید بیشتر آشنا گردیم و البته دریابیم که آیا مروارید باروک می تواند جایگزینی مناسب برای مرواریدهای متداول باشد یا خیر. پس با ما همراه باشید.

مروارید باروک چه مرواریدی است؟

اگر همین حالا به کلمه­ مروارید فکر کنید چه چیزی به ذهن تان خطور می کند؟ به احتمال قریب به یقین شما در حال فکر کردن به یک حجم کاملاً کروی درخشان به رنگ سفید شیری هستید! البته خیال شما اشتباه نمی کند اما تصویری که در ذهن شما نقش بسته تنها یک نمونه از انواع مروارید و در واقع همان مروارید کلاسیک است. این نوع مروارید در طول سالیان متمادی توسط مروارید دوستان سراسر دنیا از جان و دل خواسته شده است؛ چون هرگاه نوبت به مروارید می رسد حتماً کلید واژه «کمال» نیز به میان می آید.

اما بیائید این بار به مروارید باروک نگاهی داشته باشیم. مروارید باروک، از قضا مرواریدی «ناکامل» با اشکال و اندازه های نامتعارف است. سطح این مروارید ناهموار و دارای پستی و بلندی است که اغلب درخشندگی و تلألو زیبایی از رنگ های مختلف را می نماید.

مروارید باروک
مروارید باروک

در واقع فرآیند تشکیل مروارید همیشه در بافت های نرم صورت نمی پذیرد و هسته بزرگ شونده مروراید نمی تواند به طور معمول رشد کند. دلیل این اتفاق مواجهه ذرات معلق موجود در آب با یک مقاومت قابل ملاحظه است. دانه های مروارید در چنین مواقعی در بافت های به اصطلاح عضلانی قرار می گیرند. آنها در آنجا دیگر نمی توانند بر مقاومت تارهای ماهیچه ای مقاوم غلبه کنند و بدین طریق اشکال نامتعارف و غیر معمولی به خود می گیرند.

نکته مهم آن است که ناکامل بودن مروارید باروک به هیچ وجه برای آن یک نقص به حساب نمی آید؛ به عکس آنها تنها به دلیل بی نظیر و تک بودن شان است که زبانزد همگان هستند. در واقع هیچ دو مروارید باروکی را نمی توان یافت که کاملاً مشابه یکدیگر باشند. هر قطعه زیورآلاتی که در ساخت خود از مروارید باروک بهره باشند نیز زیبایی متفاوتی را به نمایش می گذارد.

برای نمونه نگاهی به این جفت گوشواره فشاری با نگین مروارید کلاسیک بیاندازید. آنها بسیار قشنگ و دلربا هستند. اما سخت می توان گفت که آنها به عنوان زیوری به خصوص و منحصر به فرد به چشم می آیند. مروارید کلاسیک اغلب به علت کامل بودن شکلش است که انتخاب می گردد.

مروارید حالا گوشواره قبلی را با گوشواره های زیر مقایسه کنید. هر دوی آنها به عنوان نگین از مروارید باروک استفاده کرده اند که برخلاف مروارید های کلاسیک، همواره در شکل، اندازه و میزان درخشندگی حتماً متفاوت به نظر می رسند.

خرید گوشوارهفروشگاه طلادلیل آنکه اخیراً محبوبیت گوشواره های مروارید باروک افزایش یافته است احتمالاً به همین موضوع باز می گردد. آنها به شما اجازه می دهند که شخصیت خاص خودتان را به نمایش بگذارید و در میان انبوه جمعیت بی همتا دیده شوید. به نوعی می توان گفت که مروارید باروک جایگزینی مدرن برای مروارید کلاسیک محسوب می شود.

 

چگونه می توان مروارید باروک را تشخیص داد؟

در واقع به هر نوع مرواریدی که از حجم کروی برخوردار نباشد اصطلاح باروک اطلاق می گردد. به عبارت دیگر اگر مروارید به طور کامل کروی نباشد در زمره ­ی گونه های مختلف مروارید باروک قرار می گیرد. متداول ترین گونه مروارید باروک، مروارید آب­ های آزاد است. تقریباً ۹۰ درصد مرواریدهای به دست آمده از آب های آزاد اشکال دِفرمه دارند. با این وجود در میان دیگر انواع مروارید نیز می توان مروارید باروک یافت؛ مروارید دریای جنوب، مروارید تاهیتی و حتی مروارید آکویا (که به کروی بودن کامل شان شناخته می شوند) نمونه هایی از این دست هستند.

 

مروارید باروک به چه اشکالی یافت می شود؟

مرواریدهای باروک در اشکال گوناگونی با اندازه های کوچک و بزرگ پیدا می شوند. ۱۲ شکل اصلی برای آنها وجود دارد که بایستی در میان آنها دست به انتخاب زد. در میان این اشکال می توان به مدل سیب زمینی، کِشی، دوقلو، سکه ای و برنجی اشاره کرد. البته تمامی این مرواریدها دارای ارزش واحدی نیستند. در صنعت زیورآلات،مروارید بر اساس خلوص،سنگ، اندازه و درخشندگی آن نیز ارزش گذاری می گردد.

با توجه به این موضوع وقتی که زیور خود را با تزئین مرواریدهای دِفرمه انتخاب می کنید، سنگ مروارید را به دقت امتحان کنید تا مطمئن شوید شکل و سبک مروارید همان چیزی است که به دنبال آن می گردید. اگر خرید خود را به صورت آنلاین نیز انجام می دهید حتماً به عکس بزرگی که سایت از زیور مورد نظر در اختیار قرار می دهد دقت نمائید.

مروارید باروک چگونه قیمت گذاری می شود؟

اگر می خواهید یک قطعه مروارید باروک را ارزش گذاری کنید مهم ترین جنبه ای که بایستی بدان دقت داشته باشید، نوع مروارید است. همانطور که در قسمت قبل توضیح داده­ایم اکثریت مرواریدهای باروک موجود در بازار از آب های آزاد به دست می آیند. با این وجود آنها به اندازه سایر انواع مروارید ارزنده نیستند؛ به طور مثال یک مروارید باروکِ تاهیتیایی قیمتی بسیار بیشتر از مروارید آب های آزاد دارد.

به طور کلی مواردی همچون هر چه خاص تر بودن شکل، میزان بزرگی، مقدار نور بازتابی (یا درصد درخشندگی) و در نهایت هر چه خاص تر بودن رنگ از فاکتورهای دیگری هستند که می توانند در تعیین ارزش این گونه از مروارید تأثیر گذار باشند .مرواریدهای تیره تر همواره به دلیل کمیاب بودن شان قیمتی تر هستند.

آیا مروارید باروک می تواند جایگزنی برای مروارید کلاسیک باشد؟

با در نظر داشتن تمامی عوامل فوق، ذکر این نکته جالب توجه خواهد بود که مروارید باروک به طور معمول ارزان تر از سایر انواع مروارید است! این موضوع بیش از هرچیز به دلیل آن است که اکثریت مرواریدها به نوعی ناکامل (غیرکروی) هستند و به همین ترتیب با سرعت بیشتری نیز می توان آنها را به دست آورد. قطعاً تهیه یک رشته مروارید باروک دشواری بسیار کمتری از جمع آوری یک رشته مروارید کلاسیک دارد. اما توجه داشته باشید که این سهولت تهیه خود را بیش از هر چیز در قیمت ها نشان می دهد! پس شما می توانید با هزینه پائین تری زیور خود را تدارک ببیند؛ چیزی که مروارید باروک را به جایگزینی فوق العاده برای مرواریدهای گران قیمت بدل می سازد.