بهترین جواهرسازهای دنیا را بشناسید

دستبند عشق

این هنر-صنعت با قدمت بسیار طولانی، امروز به یکی از درآمدزا ترین حوزه ها تبدیل شده است. گردش مالی آن صدها میلیارد دلار است و هم چنین صدها هزار نفر در سراسر دنیا به این حرفه اشتغال دارند. به‌واسطه همین گردش مالی بالا و اقبال عمومی،برندها و نام های فراوانی در این صنعت به وجود آمده اند. برندهایی که گاه به واسطه هنر و زیبایی محصولاتشان، یک شبه به شهرتی جهانی رسیده اند.

 بعضی از این برندها مانند کارتیه، بولگاری، شوپارد، ونکلیف و… حاصل تلاش چندین نسل و چند قرن فعالیت مستمر و مداوم در این عرصه هستند و برخی دیگر مانند آتور، کاستیس، تادرید و… محصول تلاش یک یا دو دهه ای یک طراح گمنام هستند که به واسطه هنر، تلاش و استعداد توانسته اند در کمتر از یک دهه در میان غول های صنعت هنر طلا و جواهرسازی دنیا برای خود نامی دست و پا کنند.

نام هایی که اکنون در بازارهای بین المللی طلا و جواهر، به سرعت پس از ارائه جدیدترین مجموعه های خود به ویترین بزرگترین جواهرفروشی هایی راه پیدا می کنند که خریداران آنها، مشتریانی شناخته شده و مشخص هستند.

افوا اتلینگ استکهلم

نام افوا اتلینگ سوئدی برای شکستن انحصار اروپای غربی و کشورهای آمریکا و ایتالیا در عرصه طلا و جواهر، کفایت می‌کند. افوا اولین طراحی‌اش را در یازده سالگی انجام داد، در شانزده سالگی وارد مدرسه طراحی جواهرات شد و پس از آن، دوره‌ای به ‌عنوان مدل در میلان، پاریس و لندن مشغول فعالیت شد و هم چنین برای برند “اچ‌.اند.‌ام” کار طراحی لباس انجام می داد.

افوا کار جدی خود در زمینه طلا و جواهرات را در سال ۱۹۹۶ آغاز کرد. شعار او، زیبایی اندیشمندانه بود. هم اکنون این برند، فروشگاه‌هایش را در ۱۰ کشور جهان تأسیس کرده و با ۲۰۰ خرده فروش در سراسر جهان همکاری می کند.

اسکاتکی

اسکات‌کی علاوه بر ارائه جواهرات ظریف، زیبا و منحصر به‌فرد، در دنیا به‌عنوان یک صنعتگر در زمینه طراحی لباس عروس، مد و… نیز شناخته شده است. این طراح سرشناس، کارش را با طراحی مد و پوشاک آغاز کرد.

شاید اسکات‌کی را به‌عنوان یکی از مطرح‌ترین نام‌های تجاری در زمینه لباس عروس بشناسند و بالاترین فروش را هم در این حوزه داشته باشد، اما نباید از جواهرات این برند غافل شد.

پس از جنگ جهانی دوم، با تجدید حیات پلاتین در جواهرسازی آمریکا و بهره‌گیری از این فلز گرانبها، اسکات‌کی دو سال متوالی به‌عنوان برترین طراح جواهرات شناخته شد.

موفقیتی که راه بازارهای جهانی را برای او هموار کرد. در ادامه این تجربیات، پالادیوم هم در دستور کار ساخته‌های اسکات‌کی قرار گرفت و این مجموعه هم با استقبال فراوانی مواجه شد.

در تمام این سال‌ها، برند اسکات‌کی به تجربیاتی جسورانه در زمینه طراحی جواهرات دست زده و هم اکنون یکی از برترین‌های این حوزه است.

تادرید

تاد در خانواده‌ای هنری به دنیا آمد، مادرش یک تصویرساز مشهور بود و همین، موجب گرایش او به دنیای هنر و صنعت شد. پس از طراحی مبلمان، لباس، مجسمه‌سازی، نقاشی و فارغ‌التحصیلی با درجه ممتاز از مدرسه آشپزی، تادرید زمینه کاری آینده خود را انتخاب کرد و به یک گردآورنده مشهور الماس در دنیا تبدیل شد.

تادرید بیست سال اول زندگیش را به تجربه در حوزه‌های مختلف گذراند و امروز به یک برند مشهور صنعت الماس و جواهر تبدیل شده است. برش‌های بی‌نظیر او شهرت جهانی دارند و مجموعه‌های گرانقدری به دنیا عرضه کرده است. تاد از سال ۱۹۹۶ کار خود را با فعالیت اولین فروشگاهش در آمریکا آغاز کرد؛ جایی که اینک ۱۶ استاد جواهرساز با او همکاری می‌کنند.

کاستیس

طرح‌های مدرن کاستیس، در واقع ترکیبی از مکانیک و فرم در قالبی خلاقانه هستند، چرا که این طراح سرشناس، معتقد است که جواهرات باید به‌عنوان عنصری زنده، بخشی از بدن کسی باشند که از آن استفاده می‌کند.

کاستیس درسن ۶ سالگی با مشاهده جواهرات موجود در ویترین جواهر فروشی‌ها، شور و شوق خود در این زمینه را کشف کرد و این موضوع باعث شد تا تحصیلاتش را در زمینه طراحی طلا و جواهر در والنزای ایتالیا آغاز کند.

او سپس به یونان بازگشت و استودیوی خود را در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی کرد. خلق آثاری تجربی باعث شد تا به‌عنوان یک طراح خلاق، عضو انجمن طراحان صنعتی ایتالیا شود و قدم‌های او برای ورود به بازارهای جهانی و خلق یک برند، آغاز شود. کاستیس در حال حاضر در کارگاهش در والنزا مشغول تولید آثاری شگفت‌انگیز است؛ همان جایی‌که برای نخستین بار، پا به دنیای شگفت‌انگیز طلا و جواهر گذاشت.

اتور

اتوره پرل در سال ۱۹۹۱ تأسیس شد و در طول چهار سال گذشته، پنج جایزه بین‌المللی کسب کرده است. اتوره پرل که دفتر مرکزی آن در سیدنی استرالیا واقع شده است، به‌واسطه طرح‌های بدیع و چشم‌نواز از ترکیب مروارید و طلا، شهرتی جهانی به دست آورده است.

استفاده از مرواریدهای گوناگون در کارهای اتوره، منجر به خلق فضاهای جدیدی در دنیای جواهرات شده و این برند تنها در طول دو دهه، به برندی بین‌المللی تبدیل شده است. اتور تمرکز خود را بر مروارید گذاشت و دفاتر خود را در آمریکا و مناطق دیگر افتتاح کرد. این شرکت، با پرورش و استحصال ۶۰۰ هزار قطعه مروارید در استرالیا و اندونزی، عملاً ۱۸ درصد از کل تجارت جهانی مروارید را در اختیار دارد و مجموعه کارهای ارائه شده توسط این برند، بین ۱۵۰۰ تا ۱۹۵ هزار دلار قیمت دارند.

اتور هم‌اکنون با ۸۰ فروشگاه در سراسر دنیا، دست به تجارتی گسترده در این زمینه زده است و با فروش آنلاین محصولاتش، قصد دارد دریچه‌هایی جدید به دنیای طلا و جواهر بگشاید.

ون‌کلیف و آرپلز

زنجیر کارتیه با آویز گل صدفی
زنجیر کارتیه با آویز گل صدفی ون کلیف

تاریخچه ون‌کلیف و آرپلز، با یک ازدواج شروع شد. در سال ۱۸۹۸ آلفرد ون‌کلیف، با دخترخاله خود؛ استله آرپل ازدواج کرد. هر دو خانواده در صنعت جواهرسازی فعالیت می‌کردند. پدر آلفرد، چارلز به‌عنوان یک تراشکار معروف هلندی الماس، محترم شمرده می‌شد. وی در زمان ناپلئون سوم، به حوالی پاریس نقل مکان کرده بود.
خانواده، یک دفتر معمولی در پاریس و در خیابان Drouot شماره ۳۴ اجاره کردند. تجارت رونق گرفت و در سال ۱۹۰۶، یک دفتر جدید در وندوم افتتاح کردند. سالن‌هایی در خارج از پاریس مثل نیس، کن، نیویورک، مونتوکارلو و پالم‌بیچ نیز به تدریج و تا سال ۱۹۴۵ افتتاح گردید. در بین دهه ۲۰ تا ۳۰، نسل دوم خانواده مسئولیت را بر عهده گرفتند. در دهه ۷۰ نیز نسل سوم خانواده، مدیریت این برند را عهده‌دار شدند.
این برند در کل تاریخ طراحی جواهر، بیشترین شعبه‌ها را در سراسر دنیا دارد. یکی از دلایل موفقیت آنها، تکنیک سوارکردن جواهرات در سال ۱۹۳۵ بود که به آن سوار کردن نامرئی می‌گفتند. زمانی‌که جواهرات نامرئی ست می‌شدند، به گونه‌ای به نظر می‌رسیدند که انگار این جواهرات، روی چیزی سوار نیستند که آنها را نگه دارد.
در طول سالیان دراز، ون‌کلیف محبوب مشتریان خود بود. مشتریانی چون خانواده‌های سلطنتی، دوک‌ها و دوشس‌ها و هنرپیشه‌های هالیوودی مثل الیزابت تیلور، مارلین دیتریس، سوفیا لورن و… .

هری وینستون

پدر هری وینستون پس از مهاجرت خانوادگی از اوکراین به آمریکا، کسب و کاری کوچک در زمینه جواهرات راه‌اندازی کرد و بدین ترتیب بود که هری با این صنعت در مغازه پدر آشنا شد. در سال ۱۹۳۲ هری وینستون شرکت الماس خود را افتتاح کرد و روند جدیدی را در پیش گرفت. او باعث ایجاد یک انقلاب در صنعت الماس شد و تحولی عظیم در طراحی طلا و جواهرات ایجاد کرد. نسل جدیدی از طراحان و صنعتگران ماهر، کار وی را ادامه دادند و جواهراتی بسیار زیبا و البته بی‌نظیر به‌وجود آوردند. ۶ دهه است که شرکت جواهرسازی هری وینستون، تأمین‌کننده بخشی از جواهرات بازیگران هالیوود است.
شرکت جواهرسازی هری وینستون، یکی از گران‌ترین و اشرافی‌ترین خانه‌های جواهر در جهان است. روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۰۰ میلادی، ارزان‌ترین جواهر عرضه شده در جواهرفروشی هری وینستون را شش هزار دلار آمریکا برآورد کرده بود.
امروزه شرکت جواهرسازی هری وینستون، دارای تنها هفت شعبه در ایالات متحده آمریکا است. این شعبات در شهرهای نیویورک، بورلی هیلز، لاس‌وگاس، دالاس، هونولولو، بال هاربر و شیکاگو مستقر هستند.
شرکت جواهرسازی هری وینستون همچنین دارای پنج شعبه در ژاپن (سه شعبه در توکیو، یک شعبه در اوساکا و یک شعبه در ناگویا) و دو شعبه در چین (شهرهای پکن و شانگ‌های) است. شرکت جواهرسازی هری وینستون همچنین دارای یک شعبه در شهر تایپه در کشور تایوان، شهر لندن در کشور انگلستان و شهر پاریس در کشور فرانسه است.

شوپارد

این شرکت سوئیسی، سازنده ساعت، جواهرات و لوازم جانبی لوکس است و در سال ۱۸۶۰ توسط لویی‌اولیس شوپارد تأسیس شده است. شوپارد در سن ۲۴ سالگی، کار خود را با تولید ساعت‌ جیبی دقیق کورنومتر شروع کرد.
امروزه تولیدات این شرکت، در ۱۲۴ کشور و همچنین از طریق ۱۲ نمایندگی فروش مستقیم و ۱۲۰ فروشگاه معتبر در بیشتر نقاط جهان پخش می‌شود. شوپارد سالانه حدود ۱۵۰ هزار قطعه جواهر و ساعت را به فروش می‌رساند و دارای ۱۷۰۰ کارمند در سراسر جهان و گردش مالی برابر ۸۰۰ میلیون فرانک سوئیس است.
از سال ۱۹۹۹، شوپارد حامی مالی جشنواره فیلم کن بوده است و بازیگرانی چون کیت وینسلت و پنلوپه کروز، از جواهرات شوپارد استفاده کرده‌اند. در جشنواره کن امسال، سرقت یک میلیون دلاری جواهرات این شرکت بسیار خبرساز شد. جواهرات دزدیده شده، به هنرپیشگان و چهره‌های معروفی کرایه داده می‌شد که برای شرکت در جشنواره فیلم کن از آنها استفاده کنند.کلیه جواهرات، از گاوصندوق اتاقی در هتل تووتل دزدیده شده و به گفته پلیس، سارقان بسیار ماهرانه عمل کرده‌اند.

کارتیه

دستبند طلا زنانه کارتیه
دستبند طلا زنانه کارتیه

کارتیه در سال ۱۸۴۷ در پاریس توسط لوئیس فرانکو کارتیه تأسیس شد. لوئیس کارتیه به کار تجارت جواهرات تحت نظر آدولف پیکارد وارد شد و بعد از بازنشسته شدن او، کل کسب و کارش را خریداری نمود و خانه کارتیه را راه‌اندازی کرد. این شرکت، تاریخی بسیار بلند در زمینه ارائه خدمات به افراد مشهور دارد. یکی از پرنس‌های والس، به کارتیه لقب جواهر پادشاهان را داده است. کارتیه درخواستی مبنی بر تهیه ۲۷ تاج برای مراسم تاج‌گذاری پادشاه آینده دریافت کرد. ادوارد ششم در سال ۱۹۰۲ تاج‌گذاری کرد و در سال ۱۹۰۴ امتیاز ساخت جواهرات سلطنتی را به کارتیه اعطا کرد و این روند توسط کشورهای اسپانیا، پرتغال، روسیه، یونان، بلژیک، رومانی، مصر و… دنبال شد.
این شرکت اکنون یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در ساخت جواهرات است و حدود ۲۰۰ مغازه خرده‌فروشی در بیش از ۱۲۵ کشور دنیا دارد. کارتیه هم اکنون به‌عنوان یکی از برترین برندهای دنیا در زمینه طلا، جواهرات و ساعت به‌شمار می‌آید که در عین‌حال، مالک برندهای سرشناسی چون پیاژه و بومه مرسیه نیز هست.

بولگاری

تاریخ بولگاری، تاریخی باشکوه از سنگ‌های بزرگ و جواهرات فوق‌العاده نادر است. برندی که با تلفیق سبک‌های کلاسیک و جواهرسازی مدرن توانست به یک نام ماندگار در این حوزه تبدیل شود.
سوتیرویو بولگاری، مؤسس مارک معروف و جهانی بولگاری، در سال ۱۸۵۷ در یونان متولد شد. سوتیرویو بولگاری پس از گذراندن دوره‌های کارآموزی طلاسازی و نقره‌سازی، در سال ۱۸۷۹ به رم رفت و اولین فروشگاه جواهرات خود را در خیابان وایا سیستینا افتتاح کرد.
در دهه هفتاد، شرکت به سرعت شعبه‌های خود را درشهر‌های مختلف مانند نیویورک، ژنو، مونتا کارلو و پاریس افتتاح کرد. از سال ۱۹۸۵ به بعد، صاحبان برند به اداره و سرپرستی بوتیک‌های بولگاری در میلان، مونیخ، سنت‌مورتیز، توکیو، اوزاکا، هنگ‌کنگ، سنگاپور و ۲۱ شهر دیگر در سراسر دنیا پرداختند.
هم اکنون این برند، صاحب ۱۲۶ فروشگاه در سراسر دنیا است. بولگاری موفقیت خود را مرهون وسواس و دقت ویژه خود در حفظ کیفیت و محصولات متنوع، از جمله جواهرات، ساعت‌، روسری، کروات، عطر و لوازم جانبی چرمی است. محصولات این شرکت در هر فروشگاه، شامل اقلام زیر است: ۳۴ درصد جواهرات، ۴۶ درصد ساعت، ۱۴ درصد عطر، ۴ درصد لوازم جانبی و ۲ درصد حق امتیاز در استفاده از این مارک معروف برای سایر محصولات.

 

جمع بندی

این هنر صنعت، به واسطه قدمت فراوان، اکنون به حوزه درآمدزایی تبدیل شده و گردش مالی آن، صدها میلیارد دلار است و صدها هزار نفر در سراسر دنیا به این حرفه اشتغال دارند. به‌واسطه همین گردش مالی و اقبال عمومی هم هست که برندها و نام های فراوانی در این صنعت به وجود آمده اند. برندهایی که گاه به واسطه هنر و زیبایی محصولاتشان، یک شبه به شهرتی جهانی رسیده اند.

برندهایی که گاه مانند کارتیه، بولگاری، شوپارد، ون‌کلیف و… حاصل تلاش چند نسل و چند قرن فعالیت مستمر و مداوم در این عرصه هستند و یا گاه مانند آتور، کاستیس، تادرید و… ناشی از تلاش یک یا دو دهه ای یک طراح گمنام هستند که به واسطه هنر، تلاش و ظرافت، توانسته اند در کمتر از یک دهه در میان غول های صنعت هنر طلا و جواهرسازی دنیا برای خود نامی دست و پا کنند.

نام هایی که هم اکنون در بازارهای بین المللی طلا و جواهر، به سرعت و پس از عرضه جدیدترین مجموعه های خود، به پشت ویترین بزرگترین جواهرفروشی هایی خواهند رفت که خریداران آنها، مشتریانی شناخته شده و مشخص هستند.

 

عنوان
معروف ترین طلاسازان دنیا
مقاله
معروف ترین طلاسازان دنیا
خلاصه
بعضی از این برندها مانند کارتیه، بولگاری، شوپارد، ون‌کلیف و… حاصل تلاش چندین نسل و چند قرن فعالیت مستمر و مداوم در این عرصه هستند و برخی دیگر مانند آتور، کاستیس، تادرید و… محصول تلاش یک یا دو دهه ای یک طراح گمنام هستند که به واسطه هنر، تلاش و استعداد توانسته اند در کمتر از یک دهه در میان غول های صنعت هنر طلا و جواهرسازی دنیا برای خود نامی دست و پا کنند.